" စိတ္ကူးတုိ႔၏ ကြန္႔ျမဴးရာ အႏုပညာတုိ႔ရဲ႕ ေပါင္းစည္းရာ မိမိဖန္တီးထားတဲ့ ဒီဘေလာ႔ရပ္၀န္းေလးမွ မိတ္ေဆြအား ေႏြးေထြးစြာ ႀကိဳဆုိပါသည္...။

Thursday, July 4, 2013

သူငယ္ခ်င္းသို႔ တန္ဘိုးအရွိဆံုး လက္ေဆာင္ရတနာ



Fundamental Buddhism 2nd Year (2013)

Date=  June-29-30, 2013
သင္တန္း အမွတ္(၁) Notes
By Dr.Sutacaralankara

သူငယ္ခ်င္းသို႔ တန္ဘိုးအရွိဆံုး လက္ေဆာင္ရတနာ

(က) ရတနာ ရွင္းတမ္း(ရတနာ အဓိပၸါယ္)
စိတၱီကတံ မဟဂၣၪၥ ၊ အတုလံ ဒုလႅဘ ဒႆနံ။
အေနာမ သတၱပရိေဘာဂံ ၊ ရတနံ ေတန ဝုစၥတိ။
(သဂါထာဝဂၢသံယုတ္-ဌ- ပ ၈၇၊ သုတၱနိပါတ-ဌ-ပ ၂၇၂ မွ ၂၇၆ ထိ၊ ခုဒၵကပါဌ-ဌ- ၁၄၃)
(၁) စိတၱီကတံ၊ စိတ္၌စြဲကပ္ အေလးျပဳအပ္၏။
(၂) မဟဂၣၪၥ၊ အဖိုးမ်ားစြာလည္း ထိုက္တန္၏။
(၃) အတုလဥၥ၊ ျပိဳင္ဘက္မျပဳ အတုလည္း မရွိ။
(၄) ဒုလႅဘ ဒႆနဥၥ၊ ျမင္ခဲ(ရခဲ) ေသာ အရာလည္း ျဖစ္၏။
(၅) အေနာမ သတၱပရိေဘာဂဥၥ၊ မယုတ္ညံ့သူ လူမြန္လူျမတ္တို႔၏သာ သံုးေဆာင္ရာလည္း ျဖစ္၏။
ေတန၊ ထိုအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္၊ ရတနံ၊ ရတနာဟူ၍၊ ဝုစၥတိ၊ ဆိုအပ္၏ ။ ။

အထက္ပါ ဂါထာႏွင့္အညီ ရတနာ အနက္အဓိပၸါယ္ ငါးမ်ဳိးရွိ၏ (၁) ေလးစားျမတ္နိုးဖြယ္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ရတနာ၊ (၂) တန္ဖိုးမ်ားစြာထိုက္တန္ေသာေၾကာင့္ ရတနာ၊ အတုမရွိေသာေၾကာင့္ ရတနာ၊ (၄) ျမင္ေတြ႔ရန္ ခက္ခဲေသာေၾကာင့္ ရတနာ၊ (၅) လူမြန္လူျမတ္တို႔သာ သံုးေဆာင္ရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ရတနာဟု ေခၚဆိုရ၏။
ေဆာင္ပုဒ္။ ေလးစား ျမတ္နိုး၊ အဖိုးထိုက္တန္၊ တုမဲ့ဟန္ႏွင့္၊ ျမင္ရန္ခဲလတ္၊ သူျမတ္တို႔သာ၊ သံုးေဆာင္ရာ၊ ရတနာ အနက္ငါး။ (သေျပကန္)

ျခံဳငံုသုံသပ္ၾကည့္လွ်င္ ေလာကီ ေရႊ၊ေငြ၊ စိန္ ေက်ာင္ နီလာ ပတၱျမားစသည္တို႔ကို ေလာကီလူသားတို႔ လြန္စြာပင္ တန္ဖိုးထား ျမတ္နိုးတတ္ၾက၏။ ထိုနည္းအတူ ဘုရား တရားသံဃာတည္းဟူေသာ ရတနာ ျမတ္သံုးပါးတို႔ကို ေလာကီလူသားတို႔ တန္ဖိုးထား မျမတ္နိုးနိုင္ ၾကပါေသာ္လည္း စစ္မွန္သည့္ဓမၼကို လက္ေတြ႔က်က် သိနားလည္ၾကသည့္ သူေတာ္ ေကာင္းတို႔သည္ ေလာကီ ရတနာတို႔ထက္ပင္ ပိုမိုအေလးထား အျမတ္တနိုး တန္ဖိုးထားတတ္ၾကေပ၏။ ေလာကီလူသားတို႔သည္ ေလာကီ ရတနာမ်ားကို အျမတ္ တနိုးသိမ္း ဆည္းထားၾကသကဲ့သို႔ သူေတာ္ ေကာင္းတို႔သည္လည္း ေလာကုတၱရာ ရတနာမ်ားကို မိမိတို႔၏ စိတ္ ႏွလံုးသားထဲ၌ ယံုၾကည္သက္ဝင္စြာ ေလးေလးနက္နက္ ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ အျမတ္ တနိုး သိမ္းဆည္း ပူ ေဇာ္ ထားၾကေလ၏။ ဥပမာ ျမတ္ဗုဒၶပြင့္ေတာ္မူခါစက သဟမၸတိျဗဟၼာၾကီးသည္ ျမင့္မိုရ္ေတာင္ေလာက္ရွိသည့္ ရတနာပန္းကုန္းၾကီးျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶတည္းဟူေသာ အျမတ္ရတနာကို အျမတ္တနိုးတန္ဖိုးထားကာ ပူေဇာ္လ်က္ တရားေဟာေတာ္မူရန္ ေတာင္းပန္ခဲ့၏။

ျမတ္ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္အခါက ဗိိမၺိသာရမင္း၊ ဝိသာခါ အနာထပိဏ္စေသာ သူေတာ္ေကာင္း တို႔သည္ လည္းေကာင္း၊ ျမတ္ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ စံျပီးေနာက္ပိုင္း ၉၆ ကုေဋေသာ ေလာကီ ေရႊေငြရတနာ ပစၥည္းဥစၥာတို႔ကို စြန္႔လႊတ္ျပီး ေရတြင္းေရကန္ ဘုရားေက်ာင္းကန္ ေစတီပုထိုး ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ အေသာကမင္းၾကီး စေသာ သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ ေလာကီရတနာမ်ားထက္ ေလာကုတၱရာရတနာမ်ားကို ပိုမို ျမတ္နိုးတန္ဖိုး ထားေၾကာင္းသိနိုင္ပါသည္။

ရတနာသံုးပါးတို႔၏ ဂုဏ္ကိုသက္ဝင္ယံုၾကည္၍ ရတနာသံုးပါးတို႔အား ေစတနာသံုးတန္ျပဌာန္း လွဴဒါန္းလွ်င္ လွဴဖြယ္ပစၥည္းအနည္းငယ္မွ်ပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း အလြန္ၾကီးမားသည့္ အက်ိဳးကို ေပးနိုင္၏။ ရတနာသံုးပါး၏ ဂုဏ္ေက်းဇူး၊ ထိုကဲ့သို႔လွဴဒါန္းျခင္း၏အက်ိဳး တန္ဖိုးကို ျမတ္ဗုဒၶမွတပါး အျခား မည္သည့္ လူနတ္ ျဗဟၼာ သတၱဝါတို႔က မသိနိုင္၊ ကုန္စင္ေအာင္ ေဖာ္ျပနိုင္စြမ္း မရွိေလာက္ေအာင္ ၾကီးမားလွေပ၏။ ေလာကုတၱရာ ရတနာကို မည္သည့္အရာႏွင့္မွ် ျပိဳင္နိုင္စြမ္းမရွိ၊ သာမန္ေလာကီရတနာသည္ပင္ ရွားပါးလြန္းေသာေၾကာင့္ ေတြ႔ခဲ ၾကံဳခဲ ရနိုင္ခဲ ျဖစ္၏၏ ဘုရားရတနာသည္ အနည္းဆံုး ေလးအသေခၤ်ႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္း ပါရမီဆယ္ပါး ျဖည့္က်င့္ပါမွ ေပၚထြန္းလာ၏။ ဘုရားရွင္ ေဖာ္ထုတ္ေဖာ္ပါမွ တရားစစ္တရားမွန္တည္းဟူေသာ တရားရတနာ ေပၚထြန္းလာရ၏။ ထိုသို႔ ဘုရားတည္းဟူေသာ ရတနာေပၚထြန္းေသာေၾကာင့္သာ သံဃာရတနာသည္လည္း ေပၚထြန္းလာ၏။ လူသားတို႔ သာမန္ၾကည့္လွ်င္ ရတနာသံုးပါး လြယ္လြယ္ေလးႏွင့္ ဖူးေတြ႔နိုင္သည္ဟု ထင္ျမင္ ေကာင္းထင္နိုင္ေသာ္လည္း ေလးေလးနက္နက္ အသိဥာဏ္ျဖင့္  သံုးသပ္ၾကည့္လွ်င္ ထိုမွ်ေလာက္ ရတနာ သံုးပါးကို ျမင္ခဲ ရနိင္ခဲေၾကာင္း သိနိုင္၏။

ေလာကီေရႊေငြစေသာ ရတနာသည္ပင္ သာမန္လူဆင္းရဲတို႔ သံုးေဆာင္ဝတ္ဆင္ဖို႔ မလြယ္ကူလွေပ။ ဥပမာ စၾကာဝေတးမင္း၏ ရတနာစသည္တို႔ကို ဆင္းရဲသား ဒြန္းစ႑ား စေသာ သုဒၵ-အပါယ္ခံနင္းျပားမ်ား သံုးေဆာင္ခံစားရန္ အိပ္မက္ထဲမွာပင္ မျမင္မက္နိုင္ေလာက္ေအာင္ ခဲယဥ္းသကဲ့သို႔ ပါရမီသမၻာရ ဥပနိႆယ ဘုန္းကံနည္းပါးသူတို႔သည္ ဘုရားဖူး တရားနာျခင္းစေသာ ဒႆနာနုတၱရိယ၊ သဝနာနုတၱရိယ အျမတ္ရတနာ အႏွစ္သာရမ်ား ရယူနိုင္ၾကဖို႔ ေဝးၾက၏။ သာသနာ၏ ရတနာသံုးပါး၏ အႏွစ္သာရ တန္ဖိုးမ်ားကို မသံုး ေဆာင္နိုင္ မထိေတြ႔နိုင္ၾကေပ။ ပါရမီသမၻာရ ဘုန္းကံ ရွိၾကသည့္ သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္သာလွ်င္ အျမိဳက္ ရတနာကို သံုးေဆာင္ခံစား ထိေတြ႔ သိျမင္ နားလည္ၾကကုန္၏ ။

ပါဠိသဒၵါနည္းအရ ဆိုရလွ်င္ ရတိ ံ ဇေနတီတိ ရတနံ ဟူသည္ႏွင့္ အညီ စိတ္ႏွလံုး ႏွစ္သက္ျခင္းကို ျဖစ္ေစ တတ္ေသာေၾကာင့္ ရတနာဟု ေခၚအပ္ေပသည္။ ေလာကီရတနာတို႔သည္ ေလာကီ လူသား ပုထုဇဥ္မ်ား၏ စိတ္ႏွလံုးကို သိမ္းၾကံဳးဆြဲငင္ ယူနိုင္စြမ္းရွိသကဲ့သို႔ ေလာကုတၱရာ ရတနာသည္လည္း သူေတာ္ေကာင္းတို႔၏ စိတ္ႏွလံုးကို သိမ္းၾကံဳးယူငင္ ႏွစ္သက္ေစနိုင္၏။ ဥပမာ မဟာကပၸိန မင္းၾကီးႏွင့္ အေနာဇာမိဖုရား၊ ပုကၠဳသာတိမင္း၊ အနာထပိဏ္စေသာ သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ ရတနာသံုးပါးႏွင့္ စပ္သည့္ သီတင္းစကားသံ ၾကားရံုမွ်ျဖင့္ပင္ ၾကည္ညိုႏွစ္သက္ ၾကကုန္၏။ ထိုသူတို႔၏ စိတ္ႏွလံုးကို တကယ္ပင္ ရတနာသံုးပါးက သိမ္း ၾကံဳးယူနိုင္စြမ္းရွိ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ရတနာ ဟု ေခၚ ဆုိနိုင္ေပ၏။
                  
လူတိုင္း တန္ဖိုး မထား

ဗုဒၶဘာသာ၌ ဘုရား တရား သံဃာ တို႔သည္ ရတနာပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုရတနာကို လူတိုင္း မျမတ္နိုးနိုင္ တန္ဖိုး မထားနိင္ၾကပါ၊ ဥပမာ အစာရွာရန္ထြက္လာေသာ ၾကက္သည္ လမ္းေပၚမွာ ျဖစ္ေစ ေျမၾကီးထဲမွ အစာရွာရင္း ယက္မွဳေၾကာင့္ ေပၚထြက္လာေသာ အဖိုးတန္ ပတၱျမားရတနာ ေတြ႔ပင္ေတြ႔ျငားေသာ္လည္း တန္ဖိုးနားမလည္၊ တန္ဖိုးမထားတတ္ေပ။ ထိုနည္းအတူ သာသနာအတြင္းမွာ ရတနာသံုးပါးတည္းဟူေသာ ပတၱျမားရတနာႏွင့္ ေတြ႔ပင္ေတြ႔ေသာ္လည္း တန္ဖိုးမထားတတ္ၾကပါလွ်င္ ၾကက္အသိဥာဏ္မ်ိဳးေလာက္သာ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အသိဥာဏ္ရွိရွိ သဒၶါတရားျဖင့္ ၾကည္ညိုေလးစား တန္ဖိုးထားတတ္ရန္ ၾကိဳးစားရမည္ ျဖစ္ေပသည္။
*ရတနာဟူတံု၊ တစ္စံုတစ္ခု၊ ဝတၳဳအမ်ိဳး၊ အဖိုးနဂ္ျပည့္၊ ျပည္တန္လွည့္လည္း၊ သံုးမည့္သူက၊ သံုးမက်လွ်င္၊ ေျမမွထင္စြာ၊ ၾကက္ယက္ရာ၌၊ ရတနာပတၱျမား၊ ေပၚေသာလားသို႔၊ သံုးစားမဝင္၊ ဖိုးမထင္ဘူး။ (မဃေဒဝ-၂၆၄)။
ထို႔အတူ ေတာထဲ၌ အစာရွာထြက္လာေသာ သမင္သည္ အဖိုးတန္ ပတၱျမားရတနာ ေတြ႔ျမင္ပါေသာ္လည္း သူစိတ္မဝင္စား၊ သူ၏ အစာျဖစ္သည့္ ျမက္ကိုသာစားကာ တန္ဖိုးရွိသည့္ ပတၱျမားရတနာကို ေက်ာ္သြား ေပသည္။ ပညာမဲ့သည့္ ေလာကီလူသားအမ်ားစုသည္ မိမိရရွိလာသည့္ တန္ဖိုးအရွိဆံုးအခ်ိန္မ်ားကို ျဖဳန္း တီး လ်က္ ဘဝတန္ဘိုးအတြက္ ဗုဒၶဳပၸါဒနဝမေခတ္ သာသနာႏွင့္ၾကံဳ ဤလူ႔ဘံုမွာ အခ်ိန္ေကာင္း အခြင့္ေကာင္း အခါ ေကာင္းမ်ား ရရွိၾကပါေသာ္လည္း မိမိရရ မဆုပ္ကိုင္နိုင္ၾကပဲ ကာမဂုဏ္အာရံု စိတ္ၾကိဳက္ခံစား သြားေန ၾကရင္း ဘဝသံသရာက်က္လည္ ေနၾကရေပသည္။ လြတ္လမ္းမျမင္။

မဏိ ံ မိေဂါ ပႆေႏၱာပိ၊ တိဏံ ခါဒံဝ ဂစၦတိ။
လဒၶကာေလာ ဒုပၸေညာပိ၊ ကာမံ ဘုဥၨံဝ ဂစၦတိ။
မိေဂါ၊ ေတာသမင္သည္၊ မဏိ ံ၊ အလလွ်ံေတာက္ၾကြား ေတာထဲက ေက်ာက္သံပတၱျမား ရတနာကို၊ ပႆေႏၱာပိ၊ မိမိေရွ႕မွာ ထင္ထင္ရွားရွားေတြ႔ျမင္ရပါလ်က္၊ တိဏံ၊ အေရးမထား စိတ္မဝင္စား မိမိစားေနက် ေတာျမက္ကိုသာလွ်င္၊ ခါဒံဝ၊ စားလ်က္သာလွ်င္၊ ဂစၦတိ၊ သြားေလ၏။ ဒုပၸေညာပိ၊ ပညာနည္းပါး ပုထုဇဥ္အမ်ားသည္လည္း၊ လဒၶကာေလာ၊ အလြန္တရာ ေကာင္းျမတ္လွသည့္ ဘုရားပြင့္ေတာ္မူရာ ဗုဒၶဳပၸါဒ နဝမေခတ္တည္းဟူေသာ အခြင့္ေကာင္း အခါေကာင္းၾကီးကို ေတြ႔ၾကံဳရေနပါလ်က္၊ ကာမံ၊ အဖိုးမတန္လွသည့္ ငါးျဖာအာရံု ကာမဂုဏ္ကိုသာလွ်င္၊ ဘုဥၨံ-ဘုဥၨေႏၱာဝ၊ အၾကိမ္ၾကိမ္ခံစား စံစားလ်က္သာလွ်င္၊ ဂစၦတိ၊ တသြားတည္း သြား၍ ေနၾကေလ၏။ ။

တန္ဖိုးသူ မသိသူ(ဂုဏ္သိ- မသိသူ)
ေလာက၌ တန္ဖိုးထားတတ္သူ တန္ဖိုးသိသူ၊ တန္ဖိုးမထားတတ္ တန္ဖိုးမသိသူ၊ ဂုဏ္သိသူ မသိသူမ်ား ရွိတတ္ၾကေလ၏။ တန္ဖိုးထားရမည့္ ဂုဏ္ရွိၾကသည့္ ရတနာသံုးပါး မိဘဆရာသမားတို႔၏ တန္ဖိုး ဂုဏ္ေက်းဇူးတရားတို႔သည္ တန္ဖိုးထားတတ္သူ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို သိနားလည္သူတို႔၌သာလွ်င္ တန္ဖိုးရွိေသာအရာ ဂုဏ္ေက်းဇူးတရားတို႔သည္ တကယ့္တန္ဖိုးၾကီး ဂုဏ္ေရာင္တက္ကာ အသေရ တက္လွေပ၏။ တကယ့္ျမတ္နိုး တန္ဖိုးထားဖြယ္ ဂုဏ္ေတြပင္ ျဖစ္၏။ တန္ဖိုးသိသူအဖို႔ ဂုဏ္ေရာင္တက္ေနေသာ တန္ဖိုးတရား ဂုဏ္ေက်းဇူးမ်ားသည္ တစ္စံုတရာ တန္ဖိုးနားမလည္သူ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို နားမလည္သူတို႔ဆီသို႔ ေရာက္သြားလွ်င္ အျပစ္ပင္ ျဖစ္သြားတတ္၏။
ဥပမာ၊ ေလာက၌ ျမစ္ေရတို႔သည္ ခ်ိဳျမိန္ေအးျမ သာယာျပီး တသြင္သြင္စီးေနၾက၏။ ထိုျမစ္ေရတို႔သည္ ဆားငံေရ ရွိသည့္ ပင္လယ္သမုဒၵရာသို႔ စီးဝင္ေရာက္သြားေသာအခါ ေသာက္မေကာင္း၊ မခ်ိဳျမ၊ ေရငံျဖစ္သြားသကဲ့သို႔ တန္ဖိုးရွိေသာအရာ ရတနာ၊ ေကာင္းဂုဏ္တို႔သည္ ဂုဏ္သိသူ တန္ဖိုးသိသူတို႔အဖို႔မွာသာ တန္ဖိုးျပည့္ဝ ေကာင္းဂုဏ္ရွိလွေသာ္လည္း ဂုဏ္မသိသူ တန္ဖိုးနားမလည္သူတို႔အဖို႔မွာမူ မေကာင္းဂုဏ္ အျပစ္တစံုတရာပင္ ျဖစ္သြားတတ္ေပသည္။

ဂုဏာ ဂုဏညူသု ဂုဏဘဝႏၱိ၊ ေတ နိဂၢဳဏံ ပါပ် ဘဝႏၱိ ေဒါသာ။
အႆာဒေတာယာ ပသဝႏၱိ နဇၨာ၊ သမုဒၵမာသဇၨ ဘဝႏၱ်ေပယ်ာ။ (နီတိ)။
ဂုဏာ၊ဂုဏ္တို႔သည္၊ ဂုဏညူသု၊ ဂုဏ္ကိုသိနားလည္သူတို႔၌၊ ဂုဏဘဝႏၱိ၊စစ္မွန္သည့္ ဂုဏ္တို႔ပင္ ျဖစ္၍ ေနၾကကုန္၏။ ေတ၊ ဂုဏ္ကိုနားလည္သူတို႔က ဂုဏ္ဟုေခၚဆိုအပ္ေသာ ဂုဏ္တို႔သည္၊ နိဂၢဳဏံ၊ ဂုဏ္ေက်းဇူး တန္ဖိုးတစ္စံုတရာ နားမလည္သူ ဂုဏ္မရွိသူသို႔၊ ပါပ်၊ ေရာက္သြားၾကသည္ရွိေသာ္၊ ေဒါသာ၊ အျပစ္တို႔သည္(ဝါ) ဂုဏ္ မဟုတ္ေသာ သေဘာတရားတို႔သည္၊ ဘဝႏၱိ၊ ျဖစ္တတ္ၾကကုန္၏။
နဇၨာ၊ ျမစ္တို႔သည္၊ အႆာဒေတာယာ၊ ခ်ိဳျမိန္ေသာ ေရရွိၾကကုန္သည္ ျဖစ္၍၊ ပသဝႏၱိ၊ တသြင္သြင္ စီးဆင္းလ်က္ ရွိၾကကုန္၏။ တာ၊ ခ်ိဳျမိန္ေသာ ေရျဖင့္ စီးဆင္းလ်က္ရွိၾကကုန္ေသာ ထိုျမစ္(ေရ)တို႔သည္၊ သမုဒၵံ၊ ဆားငန္ေရ အတိျပီးသည့္ သမုဒၵရာသို႔၊ အာသဇၨ၊ ဆိုက္ေရာက္ၾက ကုန္သည္ရွိေသာ္၊ အေပယ်ာ၊ ေသာက္၍ မေကာင္းကုန္သည္၊ (ဝါ) ငန္သြား၍ ေသာက္မျဖစ္ကုန္သည္၊ ဘဝႏၱိ၊ မုခ်မေသြ ျဖစ္ၾကေပကုန္၏။ ။

ရတနာရွာပံုေတာ္
ဤေနရာ၌ ရတနာရွာပံုေတာ္ကို ေဝဠဳဝန္ေက်ာင္းဒကာ ရာဇျဂိဳဟ္ျပည့္ရွင္ ေသာတာပန္ ဘုရင္ဗိမၺိသာရမင္းၾကီး ႏွင့္ တကၠသိုလ္ျပည့္ရွင္ ပုကၠဳသာတိမင္းတို႔အေၾကာင္း သိထားသင့္၏။ ထိုဘုရင္ႏွစ္ပါးတို႔သည္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး တစ္ၾကိမ္တစ္ခါမွ် မေတြ႔ျမင္ဖူးၾကသည့္ အဒိဌ-သဟာယက မ်ားျဖစ္ၾက၏။ ႏွစ္နိုင္ငံခ်စ္ၾကည္ေရး အရ အေကာက္ခြန္လြတ္(duty free) ဖြင့္လွစ္ထားသည့္ စီးပြားေရးေစ်းကြက္မ်ားေၾကာင့္ ႏွစ္နိုင္ငံ ကုန္သည္မ်ား ဝင္ထြက္သြားလာၾကရင္း သဝဏ္လႊာ သတင္းစကားႏွင့္ပင္ ရင္းႏွီးေနၾကေပ၏။ မင္းႏွစ္ပါးတို႔သည္ ဤဘဝသာမက ေရွး ကႆပဘုရားရွင္ သာသနာေနာက္ပိုင္းအခါတုန္းက ေတာင္ေပၚမွာ ရဟန္းတရား အတူတကြ အားထုတ္ခဲ့ၾကဖူးသည့္ မိတ္ေဆြမ်ားျဖစ္ခဲ့ၾက၏။ ယခုဘဝႏွင့္ ေရွးအတိတ္ဘဝက ေရစက္ပါလာမွဳေၾကာင့္ မျမင္ဖူးၾကေသာ္လည္း အခ်င္းခ်င္း အလြန္ခ်စ္ခ်င္ ရင္ႏွီးၾကသည့္ အၾကည္ေတာ္မင္းမ်ား ျဖစ္ၾက၏။
ပုေဗၺဝ သႏၷိဝါေသန၊ ပစၥဳပၸႏၷ ဟိေတန ဝါ၊
ဧဝံ တံ ဇာယေတ ေပမံ၊ ဥပၸလံဝ ယေထာဒေက။(ဓမၼပဒ)
ယခုဝတၱမာန္၊ ပစၥဳပၸန္ဒိဌ၊ ဤဘဝ၌၊ ဟိတအထူး၊ ေက်းဇူးျပဳေထြ၊ ပုေဗၺဘဝ၊ သိေနဟျဖင့္၊ တကြမကင္း၊ ခ်စ္ရင္းပါၾက၊ ေၾကာင္းႏွစ္ဝေၾကာင့္၊ ပိယသဟာ၊ ေရႏွင့္ၾကာသို႔၊ ေမတၱာနူးဆြတ္၊ ခ်စ္ၾကတတ္ဟု၊ ျမတ္သမၺဳဒၶ၊ ေဟာေဖာ္ျပ၏။ (မဃေဒဝ-၃၁၇)။

တစ္ေန႔ ဘုရင္ပုကၠဳသာတိအထံေတာ္မွ တန္ဖိုးမ်ားစြာ ထိုက္တန္သည့္ ကမၺလာအဝတ္ ရွစ္ထည္ကို သူ၏အၾကည္ေတာ္ မာဂဓဘုရင္ ဗိမၺိသာရမင္းထံ လက္ေဆာင္ပို႔လိုက္ေလ၏။ ဗိမၺိသာရ မင္းက အၾကည္ေတာ္ ပုကၠဳသာတိမင္းထံ ေရႊျပားပုရပိုက္တြင္ ယခုအခါ ျမတ္စြာ ဘုရားပြင့္ေတာ္မူျပီ ျဖစ္ၾကာင္း၊ ထိုဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားအၾကာင္း၊ တရားေတာ္မ်ား၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားအၾကာင္း၊ တပည့္သာဝကတို႔၏ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားအေၾကာင္း စသည္တို႔ကို အျပည့္အစံုေရးသား၍ ေပးပို႔လိုက္၏။ ယင္းတန္ဖိုးမျဖတ္နိုင္သည့္ အျမတ္ဆံုးရတနာလက္ေဆာင္ေတာ္ကို ပုကၠဳသာတိမင္းသည္ ေရႊနန္း ျပသာဒ္ အထက္ဘံုအဆင့္သို႔ ယူေဆာင္သြား၍ တစ္ပါးတည္း ရိုေသေလးျမတ္စြာ ဖတ္ရွဳ႕ရာ ပါရမီ ဓာတ္ခံ ရင့္သန္သည့္အေလ်ာက္ ယင္းေရႊပုရပိုက္လႊာကို ဖတ္ရင္းပင္လွ်င္ ပီတိအဟုန္ျပင္းစြာျဖစ္၍ စတုတၳစ်ာန္ ပဥၥမစ်ာန္တို႔ကို ျဖစ္ေစကာ စ်ာန္ခ်မ္းသာျဖင့္သာလွ်င္ ရက္ေပါင္းမ်ားစြာ နန္းျပသာဒ္ အထက္၌ တစ္ဦးတည္း ေနထိုင္ခဲ့ေသး၏။

ထို႔ေနာက္မွ ဤမွ်ေလာက္ ခ်မ္းသာမွဳကို လူကိုယ္တိုင္ မဖူးျမင္ရဘဲႏွင့္ပင္လွ်င္ ေပး စြမ္းနိုင္ေသာ ဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္၌ အလြန္သက္ဝင္ ယံုၾကည္သျဖင့္ နန္းစည္းစိမ္ကို စြန္႔လႊတ္ လူ႔ေဘာင္ခြာ၍ ရေသ့ရဟန္းအဝတ္ကို ဆင္ျမန္းကာ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား ငိုေၾကြးတားျမစ္ ေတာင္းပန္ လွ်ိဳေနဆဲမွာပင္ တစ္ဦးတည္း ထြက္ခြာခဲ့၍ ရာဇျဂိဳဟ္ျပည္သို႔ အေရာက္ ၁၉၂ ယူဇာ ခရီးရွည္ၾကီးကို ႏွင္လာခဲ့ရေလ၏။ ရက္အတန္ၾကာျပီး ေနာက္တစ္ညေန ေနဝင္ရီတေရာ အခ်ိန္တြင္ ဘဂၢဝမည္ေသာ အိုးထိမ္းသည္၏ တဲကုတ္ေလးသို႔ ေရာက္ရွိ၍ အိုးထိမ္းသည္ထံမွ ခြင့္ေတာင္းကာ တစ္ညတာ နားေနခဲ့ေလ၏။

ျမတ္ဗုဒၶသည္ မိုးေသာက္ယံတြင္ သတၱေလာက တစ္ေလာကလံုးကို ဆင္ျခင္သံုးသပ္ေတာ္မူျမဲအတိုင္း ထိုေန႔ နံနက္တြင္လည္း ၾကည့္ေတာ္မူသည္ရွိေသာ္ ပုကၠဳသာတိကို ျမင္ေတာ္မူ၍ ဤသို႔အၾကံေတာ္ျဖစ္၏။ ပုကၠဳသာတိမင္းသည္ သူ၏အၾကည္ေတာ္ျဖစ္ေသာ ဗိမၺိ သာရမင္းၾကီးထံမွ ေပးပို႔လိုက္သည့္ ေရႊသဝဏ္လႊာ အျမတ္ဆံုးရတနာလက္ဆာင္ကို ဖတ္ရ၍ တိုင္းျပည္ကိုစြန္႔လ်က္ ငါဘုရားကို ရည္၍ ရဟန္းျပဳကာ ၁၉၂ ယူဇနာ ေဝးကြာေသာ ရာဇျဂိဳဟ္သို႔ ထြက္ခြာခဲ့လတံ့၊ ငါဘုရားသည္ ပုကၠဳသာတိရွိရာ အရပ္သို႔ ယေန႔ အေရာက္မၾကြေသာ္ ေအာက္မက္ ေအာက္ဖိုလ္ သံုးပါးကို ထိုးထြင္း၍ မသိဘဲ တစ္ညလြန္လွ်င္ ကြယ္လြန္ေပလိမ့္မည္။ ငါဘုရား သြား သည္ရွိေသာ္ ပုကၠဳသာတိသည္ ေအာက္မက္ ေအာက္ဖိုလ္သံုးပါးကို ထိုးထြင္း၍သိလတံ့၊ သတၱဝါ မ်ားအား ကယ္တင္ရန္ ေလးအသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းတိုင္တိုင္ ပါရမီျဖည့္ခဲ့ရေသာ ငါဘုရားသည္ ထိုပုကၠဳသာတိအား ကူညီခ်ီးျမွင့္ေပအံ့ဟု ႏွလံုးသြင္းေတာ္မူခဲ့ေလသည္။

ထိုေန႔ နံနက္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဗုဒၶကိစၥအားလံုး ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူျပီးေသာ ျမတ္ဗုဒၶသည္ အရွင္သာရိပုတၱရာ အရွင္ေမာဂၢလာန စေသာ သာဝကၾကီးမ်ားကိုပင္ အသိမေပးဘဲ သပိတ္ သကၤန္းတို႔ကို ေဆာင္ယူ၍ တစ္ပါးတည္းသာလွ်င္ ရာဇျပည္သို႔ ေရွးရွဳ႕ထြက္ေတာ္မူခဲ့၏။ ျခလ်င္ျဖင့္သာလွ်င္ မထင္မရွားေသာ ရဟန္းအသြင္ျဖင့္ ၾကြလာေတာ္မူခဲ့ေသာ ျမတ္စြာဘုရား သည္လည္း ဘဂၢဝမည္ေသာ အိုးထိမ္းသည္၏ တဲကုတ္ေလးသို႔ ပုကၠဳသာတိ ရဟန္းႏွင့္ပင္ မေရွးမေႏွာင္းပင္ ဆိုက္ေရာက္သြားေတာ္မူခဲ့ေလသည္။(ဓာတုဝိဘဂၤသုတ္-အဌကထာ)

ဥပရိပဏၰာသ ဓာတုဝိဘဂၤသုတ္၌မူ ေအာက္ပါအတိုင္း သာမန္ေလာက္သာ ေတြ႔ရ၏။ ျမတ္စြာဘုရားသည္၊ မာဂဓတိုင္းတို႔၌ ေဒသစာရီ လွည့္လည္ေတာ္မူရာမွ၊ ရာဇျဂိဳဟ္သို႔ ဆိုက္ ေရာက္ေတာ္မူသည္။ အိုးထိမ္းသည္ ဘဂၢဝထံ သူ၏တင္းကုပ္၌ တစ္ညမွ်ေနရန္ ခြင့္ေတာင္း၏။ ဘဂၢဝ က "ေရွးဦးစြာ ေနထိုင္ကပ္ေရာက္ႏွင့္ေသာ ရဟန္းတစ္ပါးရွိ၏။ ေရွးဦးေနႏွင့္ေသာ ရဟန္းက ခြင့္ျပဳပါမူ ခ်မ္းသာစြာ ေနေတာ္မူပါေလာ့" ဟု ေလွ်ာက္၏။
ထိုရဟန္းထံ ျမတ္စြာဘုရားက တစ္ညတာမွ် ေနလို၏ဟု ခြင့္ေတာင္း၏။ ခ်မ္းသာစြာေနပါဟု ရဟန္းက ခြင့္ျပဳ၏။ ထို႔ေနာက္ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ ထိုရဟန္းတို႔သည္ ညဥ့္နက္သည့္တိုင္ေအာင္ ကမၼဌာန္းတရားသို႔ ေရွးရွဳသတိျဖစ္ေစ၍ ေနထိုင္ၾက၏။ ထိုအခါ ရဟန္းက ျမတ္စြာဘုရားအား "ဤအမ်ိဳးေကာင္းသားသည္ ၾကည္ညိုဖြယ္ကို ေဆာင္နိုင္ေသာ ဣရိယာပုတ္ကို ျဖစ္ေစ၏။ ငါသည္ အကယ္၍ ေမးရမူ ေကာင္းေလစြ" ဟု အၾကံျဖစ္၏။ ဓာတုဝိဘဂၤသုတ္ကား အက်ဥ္းမွ်သာ ေျပာဆို ထား၍ ပုကၠဳသာတိအေၾကာင္း စံုလင္စြာမသိနိုင္ေသာ္လည္း ယင္းသုတ္ အဖြင့္အဌကထာႏွင့္ တိုက္ဆိုင္ၾကည့္မွသာလွ်င္ အေသးစိတ္ သိနိုင္ပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရားက တရားေဟာရာတြင္ ရဟန္းေတာ္သည္ သစၥာတရားထိုးထြင္း သိျမင္ခဲ့ေလသည္။ What the Buddha taught စာအုပ္ ေရးသားေတာ္မူသည့္ ဆရာေတာ္ ရာဟုလာမေထရ္ျမတ္က ဤ ဓာတုဝိဘဂၤသုတ္ကို သူ၏စာအုပ္မွာ ကိုးကားေရးသားရာတြင္ "သစၥာတရားကို ထိုးထြင္းသိရန္သာ အဓိကျဖစ္သည္၊ ပုကၠဳသာတိ ရဟန္းသည္ ဓာတုဝိဘဂၤသုတ္လာ နက္နဲေသာ တရားေတာ္မ်ားကို မည္သူက သူ႔အား ေဟာၾကား ေနသည္ (ဗုဒၶ က ေဟာၾကားေနသည္)ဟု မသိဘဲႏွင့္ပင္လွ်င္ အနာဂါမိဖိုလ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္သြားေၾကာင္း တင္ျပထားေပသည္။
ဗိမၺိသာရဟူသည့္ ခ်စ္ေသာသူငယ္ခ်င္းက တန္ဖိုးအရွိဆံုး ရတနာလက္ေဆာင္ကို ေပးပို႔ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ပုကၠဳသာတိမင္းၾကီးသည္ ယင္းတန္ဖိုးအရွိဆံုးရတနာတို႔ကို တန္ဖိုးသိလ်က္ တန္ဖိုးထားကာ ဘဝတန္ဖိုးကို အမိအရ ယူနိုင္ခဲ့ေပသည္။

ေလာကတြင္ အျမတ္ဆံုးရတနာကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိ၍ အခ်စ္ဆံုးသူငယ္ခ်င္းအား အျမတ္ဆံုး ရတနာလက္ေဆာင္မ်ား ေပးပို႔နိုင္ၾကပါေစ။ ။
                                                                  

ေမတၱျဖင့္
ေဒါက္တာသုတာစာရာလကၤာရ(ေမ့သားလွ-ဇလဂၢ)
သီတဂူကမၻာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္(ရန္ကုန္)End of writing date (Wed, 3, July-2013)

No comments:

Post a Comment