" စိတ္ကူးတုိ႔၏ ကြန္႔ျမဴးရာ အႏုပညာတုိ႔ရဲ႕ ေပါင္းစည္းရာ မိမိဖန္တီးထားတဲ့ ဒီဘေလာ႔ရပ္၀န္းေလးမွ မိတ္ေဆြအား ေႏြးေထြးစြာ ႀကိဳဆုိပါသည္...။

Sunday, December 11, 2011

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေရာက္ သမိုင္းဝင္ ပထမဆံုး ရဟန္းပ်ိဳ

ယေန႔ေခတ္တြင္ တကၠသိုလ္ပညာသင္ ျမန္မာျပည္ဖြား စာသင္သား ရဟန္းပ်ိဳ ေျမာက္မ်ားစြာ ရွိေနပါျပီ။ "ငသိုင္းမ်ားဟင္းဟုန္" ဆိုသလို ယေန႔ေခတ္အေနျဖင့္ တကၠသိုလ္ပညာသင္ စာသင္မ်ား ရဟန္းေတာ္မ်ားကို ျမင္ရေတြ႔ရသူတိုင္း အထူးဆန္းေတာ့ ျဖစ္မည္မဟုတ္ေတာ့ ေပ။ ယခု ဤစာတမ္းငယ္ေလးမွာေတာ့ ေရွးအခါက ဘယ္တုန္းကမွ မေပၚေပါက္ေသးေသာ ထူးထူးကဲကဲ တကၠသိုလ္သမိုင္းဝင္ ရဟန္းပ်ိဳတစ္ပါးအေၾကာင္းကို ျပန္လည္ မွ်ေဝခ်င္ပါသည္။

အခ်ိန္က ၁၉၃၉ခုႏွစ္ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္ လက္ထက္တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ မၾကံဳစဖူး ရဟန္းပ်ိဳတစ္ပါးအေနနဲ႔ ေန႔ေက်ာင္းသား အျဖစ္ျဖင့္လက္ခံကာ တကၠသိုလ္စာေပမ်ားကို ဆက္လက္ သင္ၾကားခြင့္ရသည္မွာ ၾကံဳေတာင့္ၾကံဳခဲ့ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ။ ေလာကီတကၠသိုလ္မွ ဝိဇၨာဘြဲ႕၊ သိပၸံဘြဲ႔ စသည္တို႔ကို ေက်ာင္းသားအျဖစ္ျဖင့္ မွတ္ပုံမတင္ဘဲ ျပင္ပမွ အလြတ္ေျဖဆို ေအာင္ျမင္ေတာ္မူၾကေသာ ရဟန္းပ်ိဳမ်ားကား ရွိခဲ့ဖူးသည္ဟူ၏။ ။ သို႔ေသာ္ ရဟန္းဝတ္ျဖင့္ အျခားလူပုဂၢိဳလ္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားနည္းတူ ေန႔ေက်ာင္းတက္ကာ ဝိဇၹာတန္းကို တက္လွမ္း၍ ေအာင္ပန္းဆူးခူးခဲ့သည့္ ပထမဆံုးေသာ ရဟန္းပ်ိဳမွာ အရွင္ေကလာသ ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ။

အရွင္ေကလာသ၏ ဖခင္မွာ ရခိုင္သံတြဲသားျဖစ္သည္။ သူ၏ဖခင္မွာ သံတြဲျမိဳ႕ရွိ မူလတန္းေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာၾကီး ဆရာဒိုင္ျဖစ္ေပသည္။ မိခင္မွာ ထားဝယ္သူ ေဒၚေမခင္ျဖစ္သည္။ ။ မိခင္မွာပစၥည္းဥစၥာ ျပည့္စုံၾကြယ္ဝသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ထိုေၾကာင့္ အရွင္ေကလာသမွာ ရခိုင္ ထားဝယ္ကျပားျဖစ္သည္ဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ ေတာင္သူလယ္သမား အေရးေတာ္ပံု မတိုင္မီက မႏၱေလးျမိဳ႕၊ ကယ္လီဟိုက္စကူးေက်ာင္း (၉) တန္းအထိ အရွင္ေကလာသ ငယ္စဥ္အခါက ပညာသင္ခဲ့သည္။ ထိုသို႔ ေက်ာင္းေနစဥ္ သာယာဝတီ ေတာင္သူလယ္သမား အေရးေတာ္ပံုၾကီး ျဖစ္ပြားလာေသာအခါ အေရးေတာ္ပုံ ေခါင္းေဆာင္ ဆရာစံႏွင့္ ရင္ႏွီးေသာမိတ္ေဆြျဖစ္သည္ဟုဆိုကာ အရွင္ေကလာသ၏ဖခင္ၾကီး ဆရာဒိုင္အား ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္လွ်က္ သာယာဝတီေထာင္တြင္ ထိမ္းသိမ္းထားသည္။ တစ္ႏွစ္ခန္႔ၾကာမွ ဝတ္လံုေတာ္ရ သခင္ျမက ဆရာဒိုင္ဘက္မွ အယူခံေပးေသာေၾကာင့္ ေထာင္မွ လြတ္ေျမာက္လာေလေတာ့သည္။ ။

ဆရာဒိုင္သည္ ေထာင္မွလြတ္လာျပီး ဇနီးသည္ရွိရာ ထားဝယ္ျမိဳ႕သို႔သြား၍ ကံဇာတာ ညွိဳးမွိန္ျခင္းကို ေျဖေဖ်ာက္ရန္ စိတ္သန္႔ရွင္းေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ မႏၱေလးျမိဳ႕တြင္ စာသင္ေနေသာ သားေတာ္ ရွင္ေကလာသကိုေခၚကာ သားႏွင့္ အတူ ရဟန္းဝတ္ေလသည္။ ရဟန္းဝတ္ျဖင့္ ဆရာဒိုင္သည္ သာသနာေဘာင္ေပ်ာ္ပိုက္စြာ သီတင္းသံုးေနစဥ္ တစ္ႏွစ္ခန္႔ၾကာေသာ္ ဆရာဒိုင္သည္ ဘဝနတ္ထံပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားရွာသည္။ ထို႔ေနာက္ မိခင္ၾကီးလည္း သားျဖစ္သူ အရွင္ေကလာသႏွင့္အတူ သီလရွင္ဝတ္ေလသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ အရွင္ေကလာသသည္ သီလရွင္ဝတ္ေနေသာ မိခင္ၾကီးထံခြင့္ပန္၍ မိခင္ၾကီးထံမွ ရသမွ်ေသာ ဝတၳဳေငြမ်ားျဖင့္ ဆက္လက္ပညာသင္ရန္ ဗုဒၶျမတ္စြယ္ေတာ္ရွိရာ သီရိလကၤာနိုင္ငံ(သီဟိုလ္ကၽြန္း) သို႔ သေဘာၤခရီးျဖင့္ ၾကြျမန္းေတာ္မူခဲ့သည္။ ။

သီရိလကၤာနိုင္ငံတြင္ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္မွ် သီတင္းသံုးျပီးေနာက္ နိုင္ငံေရးအေျခအေနအရ ေခတ္သိပ္မေကာင္းလွေသးေသာေၾကာင့္ သီရိလကၤာနိုင္ငံတြင္ စာေပ ေကာင္းမြန္စြာ မသင္နိုင္ယူရေပ။ ပညာသင္ၾကားရန္ စိတ္ဆႏၵျပင္းျပေတာ္မူေသာ အရွင္ေကလာသငည္ သီရိလကၤာရွိ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ တိုင္ပင္ႏွီးေႏွာကာ အိႏၵိယနိုင္ငံ ကာလကတၱားျမိဳ႕သို႔ သြားေရာက္ကာ ရဟန္းဝတ္ျဖင့္ပင္ ကာလကတၱား တကၠသိုလ္က က်င္းပျပဳလုပ္ေသာ မက္ထရစ္စာေမးပြဲကို ဝင္ေရာက္ေျဖဆိုေတာ္မူရာ ထူးထူးကဲကဲ "လက္တားစ္" ေလးခုျဖင့္ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ။ (လက္တားစ္ ဟူသည္မွာ ဂုဏ္ထူးအဆင့္ အမွတ္ႏွင့္ ညီမွ်သည္ ဟူ၏)။ ။

အေနာက္နိုင္ငံမ်ားသို႔ သြားေရာက္ကာ သာသနာျပဳရန္ စိတ္ဆႏၵျပင္းျပလွေသာ အရွင္ေကလာသသည္ ရဟန္းဝတ္ႏွင့္ပင္ ကာလကတၱား တကၠသိုလ္မွ ဝိဇၨာဘြဲ႔ကို ဆြတ္ခူးရန္လည္း စိတ္အားသန္လွ်က္ရွိေပသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ အရွင္ေကလာသအတြက္ မေမွ်ာ္လင့္သည့္ စိတ္ပ်က္ဖြယ္ရာ ၾကံဳေတြ႔ရေလေတာ့သည္။ အေၾကာင္းမွာ ျမန္မာျပည္ကို အိႏၵိယျပည္မွ ခြဲထုတ္လိုက္သျဖင့္ အပိုဘာသာကို (မိခင္ဘာသာ) ျမန္မာဘာသာျဖင့္ ရယူျခင္း ခြင့္မျပဳေတာ့ေသာေၾကာင့္ အခက္ေတြ႔ေနရျခင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာဘာသာအစား ဟိႏၵီဘာသာျဖစ္ေစ၊ အူရဒူဘာသာျဖစ္ေစ၊ ဘဂၤါလီဘာသာကို ျဖစ္ေစ တစ္ခုခုယူျပီးမွ ေက်ာင္းတက္ခြင့္ႏွင့္ စာေမးပြဲဆက္လက္ ေျဖဆိုခြင့္စသည္တို႔ကို ခြင့္ျပဳနိုင္သည္ဟူေသာ ဥပေဒအသစ္ႏွင့္ ၾကံဳရေပသည္။ ကာလကတၱားတကၠသိုလ္မွာလည္း ဆက္လက္ ပညာသင္ၾကားရန္ခက္ခဲလွေသာအေျခအေနေတြေၾကာင့္ အရွင္ေကလာသသည္ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ႏွင့္ ျပည္ေတာ္ျပန္ခဲ့ရေလသည္။ ။

အရွင္ေကလာသ ျမန္မာျပည္ျပန္ေရာက္ေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာလည္း ၁၉၃၈ ခုႏွစ္က ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္ အေရးအခင္းၾကီးျဖစ္ျပီး ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္လွ်က္ ရွိေပသည္။ သည္အထဲ ေရႊဖီအေရးအခင္းေၾကာင့္ မျဖစ္သင့္ေသာ လူမ်ိဳးေရး ပဋိပကၡလိွဳင္းလံုးၾကီးမ်ားကလည္း ၾကီးထြားလွ်က္ရွိသည္ ဟူ၏။ တကၠသိုလ္မ်ား၌လည္း အေျပာင္းအလဲ ေျမာက္မ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚလွ်က္ရွိသည္။ ထုိအေျပာင္းအလဲမ်ားထဲတြင္ ဆရာၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္ကို တကၠသိုလ္သမိုင္းတြင္ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးအျဖစ္ျဖင့္ ပထမဆံုး ခန္႔အပ္ခဲ့ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္က နိုင္ငံျခားသားပါေမာကၡမ်ားကလည္း ျမန္မာလူမ်ိဳး ေက်ာင္းအုပ္ၾကီး ျဖစ္လာသည္ကို မလိုမုန္းထားၾကကာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ဒုကၡေပးခဲ့ၾကသည္ဟု ဆို၏။

ျမန္မာျပည္မွာ ေဒါက္တာ ဘေမာ္အစိုးရအေပၚ အယံုအၾကည္မရွိ အဆိုကို လႊတ္ေတာ္တြင္ မဲခြဲဆံုးျဖတ္ၾကရာ၌ ေဒါက္တာဘေမာ္ အစိုးရျပဳတ္က်ျပီး နန္းရင္းဝန္ ဦးပု အစိုးရတက္လာကာ ေက်ာင္းသားသပိတ္မ်ားက ေတာင္းဆိုေသာ လိုလားခ်က္မ်ားကို ရက္ရက္ေရာေရာ ေပးလိုက္သျဖင့္ ေက်ာင္းသားသပိတ္လည္း ၁၉၃၈ ခု၊ ဒီဇင္ဘာလကုန္ေလာက္တြင္ လွန္လိုက္ျပီး ေက်ာင္းမ်ားျပန္ဖြင့္၍ ေအးျငိမ္းစြာ ပညာသင္ၾကားလွ်က္ရွိၾကေပသည္။ ၁၉၃၉ ခု၊ မတ္လတြင္ စာေမးပြဲျပဳလုပ္ျပီး ေအာင္စာရင္း ထုတ္ျပန္ခဲ့ျပီးေနာက္ ၁၉၃၉ ခု၊ ႏွစ္ဇြန္လ ကုန္ေလာက္တြင္ အိႏၵိယမွ ျပန္လာခဲ့ေသာ အရွင္ေကလာသသည္ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္ထံ လာေရာက္ေတြ႔ဆံုျပီး မိမိပညာရွာမွီးလိုသည့္ကိစၥကို ေသခ်ာစြာရွင္းလင္းေျပာျပသျဖင့္ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္သည္ အလြန္ပညာကို ဆက္လက္သင္ၾကားရန္ ဆႏၵျပင္းျပေနေသာ ရဟန္းပ်ိဳအရွင္ေကလာသအား အတတ္နိုင္ဆံုး အကူညီေပးရန္ ဆံုးျဖတ္လိုက္ျပီး အရွင္ေကလာသအား ေလွ်ာက္လႊာတင္သြင္းရန္ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔ကို ေထာက္ခံတင္ျပေပးပါမည့္အေၾကာင္းကို ကတိေပးလိုက္ေလသည္။ ။

ဤေနရာ၌ ထူးျခားသည္မွာ အရွင္ေကလာသအား တကၠသိုလ္တက္ခြင့္ရရန္ ေထာက္ခံအကူညီေပးသည့္ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္သည္ ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ အရင့္အမာၾကီးျဖစ္ေပသည္။ ဆရာၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္၏ အဖိုးသည္လည္း သာယာဝတီျမိဳ႕က ဗမာမင္းမ်ားလက္ထက္မွာ ခရစ္ယာန္သာသနာပိုင္တစ္ဦးျဖစ္ခဲ့သည္ ဟူ၏။ ။ သို႔ေသာ္ ဆရာၾကီးသည္ ပါဠိဘာသာျဖင့္ ဘီေအ၊ အမ္ေအ ေအာင္ျမင္ျပီး ေအာက္စဖို႔ဒ္တကၠသိုလ္မွ ဘီလစ္(B.Litt) နဲ႔ ဘြဲ႔လြန္ယူျပီး ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ျပန္လာေသာအခါ ပါဠိပါေမာကၡ အျဖစ္ခန္႔အပ္ခံရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာၾကီးသည္ ဗုဒၶဘာသာတရားကို ကိုယ္တိုင္ တတ္သိနားလည္ရံုသာမက အဌသာလိနီက်မ္း၊ ဓမၼစၾကာ အနတၱလကၡဏသုတ္နွင့္ ပဋိစၥသမုပါၸဒ္တို႔ကို ပညာရွင္မ်ား လက္ဖ်ားခါေလာက္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆိုခဲ့သည့္ ပညာရွင္ၾကီးျဖစ္ေပသည္။ ။ ထုိ႔ျပင္ ဆရာၾကီး အေမရိကန္ရွိ ကားဂိုးတကၠသိုလ္တြင္ ဧည့္ပါေမာကၡအျဖစ္ ဗုဒၶစာေပမ်ားကို (၂) ႏွစ္ခန္႔ ပို႔ခ်ေပးခဲ့ရုံသာမက အဂၤလန္နိုင္ငံမွ ပါဠိေဒဝီအမည္ရ လန္ဒန္ပါဠိစာေပအသင္းၾကီး၏ ဥကၠဌျဖစ္ဖူးသူ ပါေမာကၡ မစၥစ္ ရိုက္ေဒးဗစ္ႏွင့္ ပါဠိႏွင့္ ဗုဒၶစာေပမ်ားကို အေၾကအလည္ ေဆြးေႏြးခဲ့သည့္ ပညာရွင္ၾကီးျဖစ္ေပသည္။ ။

ဆရာၾကီးကို အျခားသူမ်ားက …"ဆရာၾကီးဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္လား၊ ခရစ္ယာန္လား" ၍ ေမးလွ်င္ ဘယ္ေတာ့မွ အေျဖကို မေပးတဲ့။ ခင္ဗ်ားေကာ က်ဳပ္ကို ဘယ္လိုထင္သလဲ ဟူ၍သာ ျပန္ေမးတတ္သည္။ ။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ဆရာၾကီးသည္ ဗုဒၶဘာသာတရားကို ေလးစားနားလည္ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ ပညာရွင္ၾကီးျဖစ္ေပသည္။ ။ တစ္ခုေတာ့ ရွိသည္။ ဆရာၾကီးႏွင့္ နီးနီးကပ္ကပ္ ရင္းႏွီးစြာ ေနထိုင္လာခဲ့ျပီး (၃) ႏွစ္ၾကာေအာင္ ဆရာၾကီး၏ ႏွတ္ေျပာစကားမ်ားကို အသံသြင္းယူကာ သူ၏ အတၳဳပၸတၱိကို "ေဖေမာင္တင္ (သို႔မဟုတ္) ဘသက္ရွည္" အမည္ျဖင့္ ျပဳစုထုတ္ေဝေသာ စာေရးဆရာမ မေလးလံု၏ အတၳဳပၸတၱိ ဝတၳဳအတြဲ (၂) စာမ်က္ႏွာ (၄၅၈) တြင္ မူ ဆရာၾကီးက သူ႔အား ေျပာျပသည့္အတိုင္း အသံသြင္းမွတ္ထားသည့္ အခ်က္တစ္ခ်က္ကား ေရာဂါဖိစီး ႏွိပ္စက္ခံေနရစဥ္အခါက----

"ဘဘရဲ႕ ယံုၾကည္ျခင္း ေရာ့ရဲ႕ေပါ့ဆမွဳအတြက္ ဘုရားသခင္က ၾကိမ္လံုးနဲ႔ ရိုက္သလားမသိဘူး။ ေဒါက္တာ ကာပင္ကာ က ဘဘကို ခရစ္ယာန္လားလို႔ ေမးတုန္းက မဟုတ္ဘူးလို႔ ေျပာခဲ့တာလည္း ပါမယ္ ထင္တယ္။" တဲ့။ ။ (Burmese Scholar and Educator U Pe Maung Tin ) (Born- 1888, Died- 1973) ။ ။

ဆရာၾကီးသည္ သူ႔ဘဝတစ္ေလွ်ာက္လံုး ပါဠိစာေပ ပညာရွင္ ျဖစ္သည္ဆိုတာကလြဲလို႔ ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ ဟူသည့္အခ်က္ကို ေပၚေပၚထင္ထင္ မျဖစ္ေစခ်င္ခဲ့ဖူးဟု ထင္ရပါသည္။ ထိုအခ်ိန္က ဗုဒၶဘာသာအမ်ားစု အသိုင္းဝိုင္းကလည္း ဆရာၾကီးကို သံသယနဲ႔သူကို အားမလိုအားမရ ျဖစ္ခဲ့သည္မွာ သိသာေပသည္။ ။ နာမည္ၾကီး မင္းၾကီးကေတာ္ ေဒၚျမေမက "ေမာင္တင္က ေယရွဳ႕ ျဖစ္ေနတာ ခက္တယ္" ဟု ညီတြားခဲ့သည္ ဟူ၏ ဆရာၾကီးသည္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔၏ အဘိဓမၼာစာေမးပြဲ၊ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား၏ ပထမျပန္ စာေမးပြဲေတြမွာလည္း ပုစၦာထုတ္၊ အေျဖလႊာစစ္လည္း ပါသည္ဟုလည္း ဖတ္ရွဳ႕ရဖူးေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ၾကီးေတြကလည္း ေတာ္ေတာ္ေလး စိတ္ကသိကေသာက္ျဖစ္ခဲ့ဟန္တူပါသည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ဆရာၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္သည္ ျမန္မာစာေပ သမိုင္း တကၠသိုလ္သမိုင္းမွာေတာ့ အလြန္ေက်းဇူးၾကီးမားလွသည့္ ပညာရွင္ၾကီး ျဖစ္ေပသည္။ ။

ဤမွ် အေမွ်ာ္အျမင္ၾကီးမားလွေသာ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္သည္ အရွင္ေကလာသ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ပညာသင္ရန္ ေလွ်ာက္လႊာတင္ေသာအခါ စဥ္းစားမိေလသည္။ ေရွးအခါက ျမန္မာျပည္တြင္ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ၾကသည့္ မင္းညီမင္းသားမွစ၍ တိုင္းသားျပည္သူတို႔၏ ပညာေရးသည္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမ်ားက စတင္အေျခခံကာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားက ပညာသင္ေပးၾကသည္။ ယခုတိုင္ေအာင္လည္း ေတာရြာမ်ားတြင္ ျမန္မာကေလးငယ္မ်ားသည္ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းမ်ား၌သာ စာေပအေျခခံကို သင္ၾကားေနရေပေသးသည္။ ေရွးအခါက လူပုဂၢိဳလ္မ်ား တည္ေထာင္ထားသည့္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ားဟူ၍ပင္ မရွိခဲ့ေပ။ ကမၻာတြင္ ေရွးအက်ဆံုး အိႏၵိယနုိင္ငံတြင္ရွိသည့္ နာလႏၵာတကၠသိုလ္ၾကီးပင္ နာဂဇုန ရဟန္းေတာ္ၾကီးတည္ေထာင္ခဲ့ေပသည္။ အေနာက္နိုင္ငံမ်ား၌လည္း ထို႔အတူပင္၊ ေရွးအခါက ေအာက္စဖို႔ဒ္ တကၠသိုလ္သည္ပင္လွ်င္ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားက စတင္၍ အေျခခံပညာကို သင္ၾကားေပးလာခဲ့ရာမွ ယခုအခါ ကမၻာေက်ာ္ တကၠသိုလ္ၾကီး ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ေရွးအခါက ယင္းတကၠသိုလ္က ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား ဝတ္ဆင္သည့္ ဝတ္ရုံသည္ပင္လွ်င္ ယခုေခတ္ ကမၻာမွာ နိုင္ငံတကာ တကၠသိုလ္ဘြဲ႔ႏွင္းသဘင္မ်ား၌ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားကို ဂုဏ္ျပဳသည့္အေနျဖင့္ ယင္းဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား၏ အစဥ္အလာဝတ္ရုံကို ဘြဲ႔ႏွင္းဝတ္ရုံ အေဆာင္အေယာင္အျဖစ္ျဖင့္ အသံုးျပဳေနၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ။

ဤမွ် ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားက စတင္ျပီး အေျခခံပညာမ်ားကို သင္ၾကားေပးလာခဲ့ျပီးမွ ယခုအခါ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားက တည္ေထာင္ထားသည့္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ပညာရွာမွီးလိုေသာ ရဟန္းတစ္ပါးကို ပညာသင္ခြင့္ မေပးနိုင္ဟု ျငင္းဆိုလိုက္ပါက လြန္စြာ အျမင္က်ဥ္းေျမာင္းရာ ေရာက္မည့္အျပင္ တြက္ကပ္ရာလည္း ေရာက္လွသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္သည္ အစြမ္းကုန္ၾကိဳးစား၍ ရဟန္းပ်ိဳ အရွင္ေကလာသအား ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တြင္ ဆက္လက္ပညာသင္ၾကားနိုင္ေအာင္ ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့သည္။ ။

ဤသို႔ျဖင့္ အရွင္ေကလာသသည္ ၁၉၃၉ ခု ဇူလိုင္လ (၁) ရက္ေန႔မွ စ၍ အျခားလူပုဂၢိဳလ္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားနည္းတူ တကၠသိုလ္တက္ခြင့္ရေသာ သမိုင္းဝင္ ပထမဆံုးေသာ ရဟန္းပ်ိဳပင္ျဖစ္ေလေတာ့သည္။ ။ (ဤအေၾကာင္းအရာမ်ားကား စာေရးဆရာမ မေလးလံု ေရးသားျပဳစုသည့္ ေဖေမာင္တင္ ေခၚ ဘသက္ရွည္ အတၳဳပၸတၱိ ဒုတိယအုပ္ စာမ်က္ႏွင့္ ၂၀၅ တြင္ ရွင္ေကလာသက ဦးေဖေမာင္တင္အား ေျပာျပသည့္ စကားရပ္မ်ားမွ ထုတ္ႏွတ္တင္ျပျခင္းျဖစ္သည္။ ။ သစၥာစာေပတိုက္၊ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္ထုတ္၊ ၃၉ လမ္း၊ ရန္ကုန္)။ ။

ဆရာၾကီး ျမေကတု၏ ေႏွာင္းေခတ္တကၠသိုလ္ ဘဝမွတ္တမ္းမ်ား စာအုပ္တြင္ (စာမ်က္ႏွာ ၁၆၅-၁၆၆) ဆရာၾကီးျမေကတုက ရဟန္းပ်ိဳ အရွင္ေကလာသႏွင့္ ပတ္သက္၍ သူ၏ အေတြ႔အၾကံဳ ဘဝမွတ္တမ္းကို ဤသို႔ေရးထားခဲ့ေလသည္။ ။ ၁၃၉၃ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လပိုင္းေလာက္တြင္ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္သည္ ကၽြန္ေတာ္အား သူ၏ရုံးခန္းသို႔ေခၚ၍ ဇူလိုင္လ (၁) ရက္ေန႔က အစျပဳျပီး ရဟန္းပ်ိဳတစ္ပါးသည္ စာသင္ၾကားလာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဘာသာတြဲမ်ားအျဖစ္ ျမန္မာဘာသာ၊ ပါဠိဘာသာႏွင့္ အေရွ႕တိုင္းသမိုင္း ဘာသာရပ္မ်ားကို သင္ယူမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းရဟန္းပ်ိဳအတြက္ တစ္ေယာက္ထိုင္ စာသင္ခံုတစ္ခံုကို အခန္းတြင္းသို႔ သင္ျပမည့္ဆရာ၏ စားပြဲခံု လက္ယာဘက္က သီးသန္႔ထားျပီး သင္ၾကားေပးေစလိုေၾကာင္း၊ ေက်ာင္းေခၚ စာရင္းကို သီးျခားမွတ္သား၍ အတန္းတြင္း၌ နာမည္ဘြဲ႔ေတာ္ကို ထုတ္ေဖာ္မေခၚေစလိုေၾကာင္း၊ စသည္တို႔ကို မွာၾကားသည္ ဟု ဆိုပါသည္။ ။

ထိုအခါက ဆရာၾကီးျမေကတုသည္ မဟာဝိဇၨာတန္းကို ေအာင္ျမင္ျပီး ျမန္မာစာဌာန၌ပင္ အမွဳထမ္းကာ သင္တန္းမ်ားကို ပို႔ခ်ေပးေနပါသည္။ ဥပစာ အထက္တန္းမွ ဝိဇၨာအထက္တန္းအထိ တာဝန္ယူသင္ေပးေနရသည္။ ။ ဆရာၾကီး ျမေကတုသည္ ျမန္မာဘာသာ သင္တန္းမ်ားကို သင္ၾကားပို႔ခ်ေနေသာ အခန္းနံပါတ္ (၂၁) တြင္ သင္ၾကားရသည္ျဖစ္ျပီး ရဟန္းပ်ိဳအတြက္ စာသင္ခံုကို ထိုေန႔ နံနက္ေစာေစာကပင္ သူကိုယ္တိုင္ သယ္ခ်လာျပီး ကုလားထိုင္တစ္လုံးကိုလည္း ယူခ်ထားသည္။ ။ ထိုစဥ္အခါက ဆရာၾကီးျမေကတု သင္ေပးရသည့္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားမွာ ေက်ာင္းသား (၄၀) ခန္႔ ႏွင့္ ေက်ာင္းသူ (၂၀) ခန္႔ ရွိသည္ ဟု ဆိုပါသည္။ ။ ဆရာျမေကတု သည္ ေစာေစာေရာက္ႏွင့္လွ်က္ ခပ္တိုးတုိးပင္ သူ၏ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းမ်ားအား ၾသဝါဒေျပာၾကားထားေလသည္။ ယေန႔ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး စတင္ ေက်ာင္းတက္မည္ျဖစ္၍ ျငိမ္သက္စြာ ေနၾကရန္ အတန္းထဲ၌ ေနထိုင္သြားလာမွဳ ဆင္ျခင္ရန္၊ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားပီသျပီး လိမၼာစြာေနထိုင္ၾကရန္၊ ဟားတိုက္၍ မရယ္ၾကရန္ စသည္တို႔ကို ေျပာၾကားေနရင္းပင္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ား ဝင္လာၾကသည္။ သူတို႔၏ ေဒါက္ခ်ာ ဆံထံုးၾကီးမ်ားက တစ္ေပေက်ာ္ေက်ာ္ရွိျပီး အတန္းထဲ ဝင္လာၾကကာ ေရွ႕ဆံုးခံုတန္းတြင္ ထိုင္ၾကသည္။ တစ္ေယာက္ထိုင္ စားပြဲခံုကို ၾကည့္ျပီး စဥ္းစားမရေအာင္ ရွိေနၾကဟန္တူပါသည္။ ဒုတိယ ေက်ာင္းတက္ေခါင္းေလာင္းထိုးသည္ႏွင့္ တစ္ျပိဳက္နက္ ပဥၥင္းပ်ိဳသည္ ထီးခ်ိဳင္းၾကား၌ညွပ္ကာ စာအုပ္မ်ားကို ပိုက္၍ ေအးေဆးစြာ ဣေျႏၵအျပည့္အဝျဖင့္ ၾကြာလာေပသည္။ ။

အခန္းေရွ႕မွာ ရပ္ေနေသာ ရဟန္းပ်ိဳအား ဆရာျမေကတုသည္ ေနရာထိုင္ခင္းေပးကာ အရွင္ေကလာသသည္လည္း သတ္မွတ္ေပးထားသည့္ ေနရာတြင္ ထိုင္လွ်က္ ဦးေခါင္းကို အနည္းငယ္ငံု႔ထားကာ စာအုပ္ေပၚ၌သာ အာရုံစူးစိုက္လွ်က္ ရွိေပသည္။ ဆရာျမေကတုက ထိုအခ်ိန္က သူသည္ ေတာ္ေတာ္ေလး ရင္တုန္ခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။ အေၾကာင္းကား ထိုေန႔က သူ (ဆရာျမေကတု) သင္ေပးေနသည့္ စာအုပ္သည္ စိႏၱေက်ာ္သူ ဦးၾသ၏ ရတုမ်ားျဖစ္ေနသည္။ ရတုပိုဒ္ကလည္း…"ခ်စ္၍ေခၚသည္၊ လိုက္ေတာ္မူခဲ့…" စသည့္ ရတုစာပိုဒ္ျဖစ္ေန၍ ရဟန္းေတာ္ အရွင္ေကလာသ၏ ေရွ႕မွာ သင္ေပးရျခင္းသည္ ဆရာ့အတြက္ ရင္ခုန္စရာျဖစ္သြားေတာ့သည္။ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားကလည္း လိမၼာၾကသည္။ ဆရာၾကိဳတင္ေမတၱာရပ္ခံထားသည့္အတိုင္း ျငိမ္သက္တည္ၾကည္စြာေနထိုင္ၾကသည္။ ခ်စ္၍ေခၚသည္ လိုက္ေတာ္မူခဲ့ အစရွိသည့္ စာပိုဒ္သင္ျပီး ဆရာမ်ားနားေနခန္းသို႔ေရာက္လွ်င္ ေဇာေခၽြးမ်ားကို သုတ္၍ ဆရာျမေကတုသည္ သက္ျပင္းၾကီးမ်ား ခ်လိုက္မိေတာ့သည္ ဟူ၏။ ။

ဆရာျမေကတုသည္ ဗုဒၶဟူးေန႔မွာ ဟတၳိပါလပ်ိဳ႕ကို သင္ၾကားေပးသည္။ ထိုေန႔ နံနက္ေရာက္ျပန္ေတာ့လည္း ရဟန္းပ်ိဳမေရာက္ေသးခင္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားအား ၾကိဳတင္၍ ၾသဝါဒ ေခၽြထားရသည္ဟူ၏။ ယေန႔ ေက်ာင္းတက္ေနေသာ ရဟန္းပ်ိဳသည္ စာတတ္ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ စာမတတ္၍ ေက်ာင္းလာတက္ေနသည္မဟုတ္။ ယခု ဆရာတို႔ သင္ေနေသာ ဟတၳိပါလပ်ိဳ႕ကို ထိုရဟန္းေတာ္သည္ ထံုးလိုေခ် ေရလိုေႏွာက္နိုင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ အဘယ့္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းတက္ရပါသနည္း ဟူမူ ေက်ာင္းတက္ၾကိမ္ ၇၅ ရာခိုင္ႏွဳန္းျပည့္မွသာ စာေမးပြဲေျဖဆိုခြင့္ ရနိုင္မည္ျဖစ္၍ ၾကိဳးစားကာ ေက်ာင္းတက္ရျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္ မိသားဘသားပီပီ ဦးပဥၥင္းေရွ႕မွာ ဣေျႏၵရရ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္သည့္အားေလွ်ာ္စြာ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႔စြာ ေနထိုင္ၾကရန္ ၾသဝါဒ ေပးထားရသည္ ဟူ၏။ ။

ယေန႔ေခတ္တြင္လည္း သီတဂူဗုဒၶတကၠသိုလ္၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေထရဝါဒသာသနာျပဳတကၠသိုလ္ စသည္မ်ားမွာ ေက်ာင္းတက္ေနေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္တို႔သည္ ယင္းတကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ား၌ တက္ေရာက္ပညာသင္ေနၾကသည့္ လူပုဂၢိဳလ္ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ားအား ေနာက္ေျပာင္ျခင္းမရွိ ဣေျႏၵရရ ယဥ္ေက်းစြာပင္ ပညာသင္ၾကားေနၾကေပသည္။ ။ ဤသို႔ႏွင့္ပင္ ပထမႏွစ္ဝက္ကုန္ျပီးေနာက္ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာၾကီး ဦးေဖေမာင္တင္က ဆရာျမေကတုအား အတန္းထဲမွာ စာသင္ရတာ အဆင္ေျပသလား ဟု ေမးသည္ဟူ၏။ အမွန္အတိုင္း က်ဴတာေပါက္စ ဆရာျမေကတုကလည္း စာသင္ရသည္မွာ (ရဟန္းပ်ိဳ အရွင္ေကလာသ အတန္းထဲမွာ ရွိေနေသာၾကာင့္) က်ီးလန္႔စာစားျဖစ္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ရပါေၾကာင္းကို ေျပာျပအစီရင္ခံခဲ့သည္ဟူ၏။ ။

ဆရာျမေကတုသည္ တေန႔ေသာအခါ ေကာ္ရစ္ဒါမွာ ရဟန္းပ်ိဳ အရွင္ေကလာသႏွင့္ အမွတ္မထင္ဆံုမိရာ ဆရာျမေကတုက လက္ယွက္ရွိခိုးလိုက္သည္ကို အားတံု႔အားနာႏွင့္ ရဟန္းပ်ိဳက "ဆရာကို က်ဳပ္အားနာတယ္၊ က်ဳပ္ေက်ာင္းသားေတြႏွင့္လည္း အဆင္ေျပပါတယ္၊ ဆရာစိတ္မပူပါႏွင့္၊ ေက်ာင္းသားမ်ားဟာ လိမၼာၾကပါတယ္" ဟု ေျပာျပသျဖင့္ ဆရာျမေကတု အလြန္ဝမ္းသာသြားသည္ဟူ၏။ ။

ဤသို႔ျဖင့္ ရဟန္းပ်ိဳ အရွင္ေကလာသသည္ ၁၉၄၀-မွ ၁၉၄၁ ပညာသင္ႏွစ္မ်ားတြင္ ဝိဇၨာတန္းမ်ားမွာ တက္ေရာက္ပညာသင္ၾကားခဲ့သည္။ ၁၉၄၂ ခု ႏွစ္ဦးပိုင္းတြင္ စစ္ရိပ္စစ္ေငြ႔မ်ား သန္းလာသျဖင့္ ရဟန္းပ်ိဳ အရွင္ေကလာသမွာ ဝိဇၨာအထက္တန္းသို႔ ေရာက္ရွိသင္ၾကားေနရင္းမွ အခက္ခဲေပါင္းမ်ားစြာ ရင္ဆိုင္ရင္း အေျပးအလႊား ေက်ာင္းတက္ခဲ့ရေပသည္။ ။ ရဟန္းပ်ိဳ အရွင္ေကလာသသည္ စစ္မျဖစ္မွီ ေနာက္ဆံုးအၾကိမ္က်င္းပသည့္ ဝိဇၨာအထက္တန္းစာေမးပြဲကို ေအာင္ျမင္ျပီးေနာက္ စစ္ၾကီးျပီးဆံုးသည့္ ကာလတြင္ ပညာရွာမွီးလိုစိတ္ျပင္းျပလွ ပညာရွာမွီးလိုစိတ္ မကုန္ေသးသျဖင့္ အိႏၵိယနိုင္ငံ ကာလကတၱာျမိဳ႕သို႔ တစ္ၾကိမ္ျပန္သြားျပီး ကာလကတၱားယူနီဗာစတီမွာ ပညာဆက္လက္သင္ယူခဲ့ရာ မဟာဝိဇၨာ တန္းကို ဂုဏ္ထူးျဖင့္ ေအာင္ျမင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ။

စစ္ၾကီးအျပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ အရွင္ေကလာသသည္ အေနာက္နိုင္ငံမ်ားသို႔ ခရီးလွည့္လည္ကာ ပညာရွာမီွးရင္း ျမတ္ဗုဒၶ၏တရားမ်ားကိုလည္း ေဟာၾကားလွ်က္ သာသနာျပဳရင္း ျပင္သစ္နိုင္ငံ ပါရီျမိဳ႕သို႔ေရာက္ရွိခဲ့ျပန္သည္။ ယင္းပါရီျမိဳ႕ရွိ နာမည္ေက်ာ္ ေဆာ္ဗြန္းတကၠသိုလ္တြင္ တက္ေရာက္ပညာသင္ၾကားရာ၌ (M.A.M.F) အမ္၊ေအ၊အမ္၊အက္ဖ္၊ ဘြဲ႔တို႔ကို ဆြတ္ခူးရရွိေတာ္မူျပန္သည္။ ထိုေနာက္ ဆရာေတာ္အရွင္ေကလာသ သည္ ျမန္မာျပည္သို႔ ျပန္လာသည့္အခါ ရန္ကုန္ ကမၻာေအးမွာ ဖြင့္လွစ္ထားသည့္ ဗုဒၶတကၠသိုလ္တြင္ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီးအျဖစ္ ဆရာေတာ္အရွင္ေကလာသအား တာဝန္ေပးအပ္ ခန္႔ထားျခင္းခံရသည္ဟူ၏။ ။

တစ္ခါတစ္ရံ အတိတ္ကို နမ္းရွိဳက္ရျခင္းသည္ အလြန္လြမ္းေမာဖြယ္ရာျဖစ္ပါသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ အတိတ္ေတြကို တူးဆြၾကည့္၍ မကုန္နိုင္ေလာက္ေအာင္ တန္ဘိုးရွိလွေသာ အရာမ်ားကို ျပန္လည္ျမင္ေယာင္မိတတ္ပါသည္။ အတိတ္ေတြကို ေျခရာခံရင္း ကမၻာ့သမိုင္း ျမန္မာ့သမိုင္း သာသနာ့သမိုင္းမွာ အကၽြန္ုပ္တို႔ ခရီးဆက္ေနၾကေပသည္။ အတိတ္အျဖစ္အပ်က္ မ်ားသည္ အတုယူစရာ၊ အားက်စရာ၊ စံျပဳစရာ၊ ေရွာင္ရွားစရာ၊ ေလ့လာစရာ၊ ေျမာက္ျမားစြာ ရွိပါသည္။ ။ ယေန႔ေခတ္ အကၽြန္ုပ္တို႔ တကၠသိုလ္ပညာသင္ ျမန္မာရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ေရွးဦးဆံုး သမိုင္းဝင္ အဓိပတိလမ္းမေပၚက ရဟန္းပ်ိဳေလး အရွင္ေကလာသ၏ ဇြဲသတၱိ၊ ခံယူခ်က္ႏွင့္ ပညာေလ့လာ သင္ယူလိုက္စားခဲ့ပုံတို႔ကို အားက်အတူယူသင့္လွေပသည္။ ။ ဤစာတမ္းေလးကား အတိတ္သမိုင္းအထုပ္ၾကီးထဲက တကၠသိုလ္ေရာက္ ပထမဆံုး သမိုင္းဝင္ စာသင္သား ရဟန္းပ်ိဳ အရွင္ေကလာသ၏ ပညာသင္ဘဝပံုရိပ္အေၾကာင္းတစ္ေစ့တစ္ေစာင္းကို အတိတ္သမိုင္းစာမ်က္မ်ား တစ္ရြက္ခ်င္း စာေရးသူေလ့လာဖတ္ရွဳမိသမွ် လွန္ၾကည့္မိျခင္းျဖစ္ပါေၾကာင္း။ ။

အတိတ္၏ ေကာင္းေသာရနံ႔မ်ား နမ္းရွိဳက္နိုင္ၾကပါေစ။

စာရွဳ႕သူအားလံုး ဗဟုသုတ အျဖာျဖာ တိုးပြားနိုင္ၾကပါေစ။

ေမတၱာျဖင့္

အရွင္သုတာစာရာလကၤာရ(ေမ့သားလွ-ဇလဂၢ)

ေခတၱ

အိႏၵိယနိုင္ငံ

နာလႏၵာတကၠသိုလ္

၁၃၇၃ ခု၊ နတ္ေတာ္လျပည့္ေက်ာ္(၁) ရက္

၁၁-၁၂-၂၀၁၁

ashinsutacara@gmail.com

maytharhla@gmail.com

No comments:

Post a Comment