သီတဂူ ကမၻာ႔ဗုဒၶတကၠသိုလ္၏ အဓိပတိ
အဂၢမဟာပ႑ိတ
မဟာဓမၼကထိကဗဟုဇနဟိတဓရ
အဖြဲ႕ၾကီး၏ျပည္ပၾသဝါဒစရိယဆရာေတာ္
Ph.D, D.Litt ,
ေဒါက္တာအရွင္ဥာဏိႆရ
၏
ၾသဝါဒကထာ
ကိ ံသု ယာဝ ဇရာ သာဓု ၊ ကိ ံသု သာဓု ပတိ႒ိတံ ။
ကိ ံသု နရာနံ ရတနံ ၊ ကိ ံသုေစာေရဟိ ဒူဟရံ ။
ငါ႕ရွင္တို႕ အဲဒီစာ ဘယ္နားမွာပါသလဲ ? ( သဂါထာဝဂၢပါဠိ ၊ ဂါထာ - ၅၁ ) ။ ကိ ံသု ယာဝ ဇရာ သာဓု - အိုတဲ႔တိုင္ေအာင္ဘာေကာင္းလဲ ? ကႎသု သာဓု ပတိ႒ိတံ - ဘယ္မွာရပ္တည္ေနမွ ေကာင္းမလဲ ? ကႎသု နရာနံ ရတနံ - လူတို႔ရဲ႕ ရတနာဟာဘာလဲ ။ ကႎသု ေစာေရဟိ ဒူဟရံ - သူခိုးမခိုးနိုင္တာ မေပ်ာက္ပ်က္နုိင္တာ ဘာရွိလဲ ? ဒါဟာ ( Question ) ။ စာအုပ္ေတြထဲမွာလည္း Question ေတြ ၊ Answer ေတြရွိတယ္ ။ ဒီေတာ႔ ေဒသနာမွာေဟာတဲ႔ နည္းေတြဟာ ေတာက္ေလွ်ာက္ ဓမၼဓိ႒ာန္နဲ႔ ေဟာတာေတြ ပုဂၢလဓိ႒ာန္နဲ႔ ေဟာတာေတြ ရွိတယ္ ။ ပုဂၢိဳလ္ကို ရည္ညႊန္းေပမဲ႔ ဓမၼအတုိင္း ေဟာသြားတာေတြ ၊ ဓမၼကို ရည္ညႊန္းေပမဲ႔ ပုဂၢိဳလ္ကို ေျပာေျပာသြားတာေတြ ၊ ပုဂၢိဳလ္ပဲ ရည္ညႊန္းျပီး ပုဂၢိဳလ္ကိုပဲ သရုပ္သြင္းသြားတာေတြ ေဟာနည္းေျပာနည္း ေတြရွိတယ္ ။ ဒီမွာေတာ႔ Question and Answer အေမးနဲ႔အေျဖ ။ ဒီေန႔ ကမၻာအရပ္ရပ္မွာ Dialouge ေတြ ေတာ္ေတာ္ေခတ္စားတယ္ ။ နိုင္ငံေရးမွာဆိုရင္ သိပ္ေျပာမ်ားတာ . . . . အျပန္လွန္ ေမးျမန္းေဆြးေႏြးတာ ။
အဲဒီေတာ့ Research။ မင္းတို႔ M.A နွင္႔ Ph.D တန္းမွာ သိပ္အေရးၾကီးတာ ၊ ပါဠိစာေပမွာ လည္းရွိတယ္ ။ သုေတသန ဆိုတာ - သုတကို ရွာေဖြတာ ။ သုတဆိုတဲ႔သဒၵါဟာ ဘာသာျပန္ေတာ႔ Knowledge ပဲ၊ Wisdom အဆင္႔ကိုမေရာက္ဘူး ။ အဲဒါေလးေတာ႔ သိဖို႕လိုတယ္ ။ Knowledge နွင္႔ Wisdom ကလည္း နဲနဲကြာတယ္ ။ Research ဆိုတာ မင္းတို႔ M.A, Ph.D ေတြေရးၾကတယ္ ။ သူမ်ားေျပာတာေတြ ေလွ်ာက္စုျပီး ေတာ႕မွ အဲဒါ ေရးသြားတာပဲ ။ ကိုယ္တုိင္ေတြ႕ ကိုယ္တိုင္သိ ကိုယ္တိုင္နားလည္းတဲ႔အရာ အဲဒီထဲမွာ မပါသေလာက္ပဲ ။ ဘယ္သူက ဘာေျပာတယ္ ၊ ဘယ္စာအုပ္မွာဘယ္လိုရွိတယ္ ။ အဲဒါေတြ ေလွ်ာက္စီကုံးသြားတာ။ မင္းတို႔မွာ အဲဒါနဲ႔ Thesis တစ္ေဆာင္ျဖစ္သြားတာပဲ ။ ဒါဟာ ဘာလဲဆိုေတာ႔ ဗဟုသုတရဖို႕ ဘယ္စာအုပ္ထဲမွာ ဘယ္လိုဖတ္ဖူးတယ္ ၊ ဒီေတာ႔ ဟို Thesis ပိုင္းက ဘာၾကည္႔ေပးတာလဲ ဆိုေတာ႔ ဒီေက်ာင္းသားဟာ စာအုပ္ေပါင္း ဘယ္ေလာက္ ဖတ္ခဲ႔တယ္ ၊ စာအုပ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာကို ဘယ္ေလာက္ ဖတ္ထားတယ္ ၊ ေနာက္တစ္ခါ ဖတ္တာကို ဘယ္လို ဖတ္တယ္ ၊ ေနာက္ျပီးေတာ႔ ဘယ္လို စုစည္းတယ္ ၊ စုစည္းတာကို Compilation လို႔ေခၚတယ္ ။
ေနာက္တစ္ခါဘာလဲဆုိေတာ႔ Criticize ေဝဖန္တယ္ ၊ ဟိုက်မ္းက ဘယ္လိုဆိုတယ္ ၊ ဒီက်မ္းက ဘယ္လိုဆိုတယ္ ၊ ဒါေတာ႔ ျဖစ္နိုင္တယ္ ၊ ဒါမျဖစ္နိုင္ဘူး ဒီလိုေျပာသြားတယ္ ။ ဥပမာ တို႔ ဗုဒၶဂယာေစတီေတာ္ ၾကီး ေလးေထာင္႔ ၾကီး။ ဗုဒၶဘာသာ သမိုင္းမွာ အကုန္လံုး သံပုရာသီး တစ္ျခမ္း ခြဲထားတဲ႔ အတိုင္းပဲရွိတာ ။ ဘာလို႔ ဗုဒၶဂယာေစတီေတာ္ၾကီး ေလးေထာင္႔ျဖစ္ေနတာလဲ? အဲဒါ မင္းတို႔ Research လုပ္ၾကည္႔ပါ ။ အဲဒါၾကံေပါ႕ ၊ အေသာကမင္းကလည္း (Jain) ဂ်ိန္းကေန ေျပာင္းလာတာ မဟုတ္လား ? ဂ်ိန္းဘာသာကေန Buddhism ျဖစ္လာတာ ။ ဂ်ိန္းဘုရားက ေလးေထာင္႔ ၊ အဲဒါေၾကာင္႔ မူလ ဂ်ိန္းအေငြ႕ အသက္ကေလးဟာ ေလးေထာင္႔ေလး ဒီထဲမွာ ဝင္ေနတယ္ ။ ေနာက္ သူတည္တဲ႔ ေစတီေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ၾကေတာ႔ ဒီလို ေလးေထာင္႔ ေစတီတစ္ခုမွ မရွိဘူး ၊ အကုန္အလံုးၾကီးေတြ ။ ျမန္မာျပည္က စစ္ကိုင္းေကာင္းမွဳေတာ္ ေစတီလိုဘဲေပါ႔ ။
စာေတြ ဘယ္ေလာက္ဖတ္ထားသလဲ ? စာအုပ္ေပါင္း ဘယ္ေလာက္ၾကည္႔ထားလဲ References ေတြ မ်ားမ်ားျပနိုင္ေလ စာအုပ္မ်ားေလေလ ေကာင္းေလပဲ ။ ေစ႔ေစ႔ စပ္စပ္ ဘယ္ေလာက္ ဖတ္လဲ ? ေဝဖန္ဆန္းစစ္ခ်က္ ဘယ္လိုပါလဲ ? တကယ္ေတာ႔ ဒါ သုေတသနေနာ္ ။ ျမန္မာလိုကေတာ႔ သုေတသန ၊ အဂၤလိပ္လိုက Research ။ ဒါေပမဲ႔ Already research ပါပဲကြာ ။ သူမ်ားေတြရွာျပီးသားကို မင္းတို႔ ဘာလုပ္တာလဲ ? ျပန္ရွာတာ ၊ အဲဒီေတာ႔ အခု ငါရွာျပတယ္ေလ ။
ကႎသု ယာဝ ဇရာ သာဓု ၊ ကႎသု သာဓု ပတိ႒ိတံ ။
ကႎသု နရာနံ ရတနံ ၊ ကႎသု ေစာေရဟိ ဒူဟရံ ။
ငါက Search အဲဒါကို မင္းတို႕က Research ျပန္လုပ္ၾက ။ ( သဂါထာဝဂၢပါဠိ ၊ ဂါထာ - ၅၁ ) ။ အဲဒါဟာ မင္းတို႔ကို ဒါေလး ေမးလိုက္တာဟာ ဘာအဓိပၸါယ္လဲဆိုေတာ႔ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာကို ယံုၾကည္လက္ခံတဲ႔ ေထရဝါဒေက်ာင္းသားေတြအေနနဲ႔ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ၾကီးရဲ႔ အနီးမွာ ေထရဝါဒ ပိဋကတ္ကို ရြတ္ဖတ္ၾကေတာ႔ ကိုယ္ရြတ္ဖတ္တဲ႔စာေလးေတြ ဘယ္နားမွာ ဘာရွိတယ္ဆိုတာကို သိေအာင္ ရြတ္ဖတ္သြားၾက ။ မွတ္မိေအာင္ ရြတ္ဖတ္သြားၾက ။ အိမ္မက္ေကာင္းေကာင္း မက္လိုက္တဲ႔ လူ “အ’’ ျပန္မေျပာ နိုင္သလို မျဖစ္ေစနွင္႔ေပါ႔ေနာ္ ။ အိမ္မက္ကေတာ႔ သိပ္လွတာပဲ ျပန္ေျပာခ်င္တယ္ “အ’’ ေနတယ္ ။ အဲဒီေတာ႔ ျပန္မေျပာနိင္ဘူး ။ “မူေဂါဝ သုပိနံ ပႆံ ကေထတုမၸိ န ဥႆေဟ’’ ဒါဟာ ေလာကနီတိထဲပါတယ္ ။ (ပ႑ိတက႑၊ ေလာကနီတိ ဂါထာ - ၃၈) ။ အဲဒီလို မျဖစ္ေစနဲ႔ ဒါေလးနဲ႔စပ္ျပီး ငါ႕ညီေတာ္ေတြအားလံုးကို ဘာတိုက္တြန္းခ်င္သလဲဆိုရင္ ပိဋကတ္ကို မရပ္မနား ဖတ္ၾကကြာ။ ဒို႔ရဲ႕ရပ္တည္ရာဟာ ဒါဟာေထရဝါဒ ပိဋကတ္သံုးပံုဘဲ ။ ရြတ္ဖတ္တာမ်ားေတာ႔ ဒါအရွိန္ အဟုန္ေကာင္းလာျပီး ဖတ္ခ်င္ ၾကည္႔ရွဳခ်င္တဲ႔ အရွိန္အဟုန္ကိုေကာင္းေစတယ္ ။ အဲဒီေတာ႔ ဒီစကားရပ္မွာ ကိႎသု သာဓု - ဘာေကာင္းလဲ ? ယာဝဇရာ သာဓု - အိုတဲ႔အထိေကာင္းတယ္ ။
ျမတ္စြားဘုရား ပါဝါျပည္ ကုသိနာရံုသို႔ ကိုးမိုင္ခရီးကို ကဆုန္လျပည္႔ေန႔ ၾကြသြားတယ္ ။ ( ၂၄ ) ခါနားတယ္။ “ကိလေႏၱာသၼိ အာနႏၵ’’ လို႔ တည္႔တည္႔ၾကီးေျပာတယ္ ။ ငါပင္ပန္းျပီ အာနႏၵာ ၊ ငါဘုရားနားဦးမယ္တဲ႔ ။ ပါနိယံ ဟရ - ေသာက္ေရးေပးပါတဲ႔ ဒါပဲေျပာတယ္ ။ အဲဒီေတာ႔ အရွင္အာနႏၵာက ေသာက္ေရဘာညာ ကပ္လို႕လည္းျပီးေရာ ယပ္ေတာင္ေလးနွင္႔ ခပ္ျပီးေနေနတုန္း ယင္တစ္ေကာင္းနားေတာ႔ ေနာက္ေက်ာကို လက္ကေလးနွင္႔ပြတ္ကာ အေရေတြတြန္႔တာ သြားေတြ႕တယ္ ။ ဒီေတာ႔ အာနႏၵာက ျမတ္စြားဘုရား အိုျပီဘဲ ။ အဲဒီေတာ႔ ျမတ္စြားဘုရားက ေျပာတယ္ ။
“ေသယ်ထာပိ အာနႏၵာ ဇဇၨရ သာကဋံ ေဝဓမိႆေကန ယာေပတိ ဧဝေမဝေခါ အာနႏၵ ေဝဓမိႆေကန မေညန တထာဂတႆ ကာေယာ ယာေပတိ’’ လွည္းအိုၾကီး ကြ်ဲနွင္႔ႏြားနွင္႔ ဆြဲေမာင္းသလို ေမာင္းေနတာဟာ ဇရာေနာ္ ။ အိုတယ္ဆိုတာ ဘာျဖစ္တာလဲဆိုရင္ အ႒ကထာ နွင္႔ အဖြင္႔မေျပာဘဲ ပါဠိေတာ္ကို ပါဠိေတာ္နွင္႔ဖြင္႔တဲ႔ အဖြင္႔ကေလးတစ္လံုးေလာက္ ဘယ္ကေနရြတ္မလဲ ၊ ဓမၼစကၠပဝတၱန သုတ္မွာရြတ္ရင္ ဇရာပိဒုကၡာ ပဲရတယ္ ။ ဗ်ာဒိပိ ဒုေကၡာ မရဏံပိ ဒုကၡံ ရွိတယ္ ။
ဇရာကို ဒုကၡဟု ဒီေလာက္ဘဲေျပာတယ္ ။ အဲဒါဟာ ဘာလဲဆိုတာကို သိခ်င္ရင္ သတိပ႒ာန္ေလးပါးထဲက ေနာက္ဆံုး ဓမၼာႏုပႆနာမွာၾကည္႔။ မဟာသတိပ႒ာန္သုတ္မွာ အခန္း( ၅ ) ခန္းပါတယ္ ။ ေနာက္ဆံုးအခန္းက သစၥပဗၺ - သစၥာခန္း ။ ဒုကၡသစၥာအခန္းမွာ ကတာမာစ ဘိကၡေဝ ဇရာ ? ယာေတသံ ေတသံ သတၳာနံ တမွိ တမွိ သတၱနိကာေယ ဇရာ ဇီရဏတာ ခ႑ိစၥံ ပါလိစၥံ ဝလိတၱစတာ အာယုေနာ သံဟာနိ ဣျႏၵိယာနံ ပါေကာ အယံ ဝုစၥတိ ဘိကၡေဝ ဇရာ ။ ( မဟာဝဂၢပါဠိ- (ဒီနိ-၂ ၊နွာ ၃၀၅ ၊ မူလပဏၰာသပါဠိ ၊ ဒုကၡနိေဒၵသ ၊ ႏွာ ၈၂ ) ဒါေလးမွတ္ခဲ႔ ။ ဇီရဏတာ ေဆြးသြားတယ္ ဟုတ္လား? ဇရာဆိုတာ ေဆြးသြားတယ္ ။ Decay of the material body.။ ရုပ္သ႑ာန္ၾကီးဘာျဖစ္လဲ? ေဆြးသြားတယ္။ The sign of decy က ဘာေတြျပလဲဆိုေတာ႔ ခ႑ိစၥံ ပါလိစၥံ ဝလိတၱစတာ ကိုျပတယ္ ။ အားလံုးအတြက္ သံေဝဂ ေပးသြားတာေလးက ေနာက္နားကစာလံုး အာယုေနာ သံဟာနိ အဲဒါက မင္းတို႕ငါတို႕ကို သံေဝဂေပးတာ ။ အာယုေနာ- ကို ဘာသာျပန္ေတာ႔ အသက္ ရုပ္ဇီဝိတ နာမ္ဇီဝိတ နွစ္ပါးကို အသက္ေခၚတယ္မဟုတ္လား ။ အဲဒီအသက္ဘာျဖစ္သြားလဲ သံဟာနိ - ယုတ္သြားတယ္ ၊ ေလွ်ာ႕သြားျပီ ။ ဒီေတာ႔မေကာင္းဘူး သက္တန္းတိုသြားျပီ ။ ေနရမည္႔အခ်ိန္ နည္းသြားျပီ ။ လူဘဝေနရဖို႔ အခ်ိန္ေလးနည္းသြားျပီ ။ အဲဒီေတာ႔ ဒါ သံေဝဂဘဲ ။ ငါ အခု (၇၄) နွစ္ရွိသြားျပီ ။ နွစ္တစ္ရာေနရမယ္ဆိုရင္ ေနဖို႕အခ်ိန္က ေနာက္ (၂၅ , ၂၆ )ဘဲ က်န္ေတာ႔တယ္ ။ မင္းတို႔တြက္ၾကည္႔ ကိုယ္႔အသက္ကို ငါလူ႕ျပည္ေနဖို႔ ဘယ္ေလာက္အခ်ိန္ရွိေသးလဲ? ဒါေျပာတာ ။
အဲဒီေတာ႔ Research ဆိုတာ ဒါပဲကြာေနာ္ ။ တို႕ပိဋကတ္မွာ Research အမ်ားၾကီးရွိတယ္။ ငါ အခုမင္းတို႕ကို စာသံုးခုေျပာေနတယ္ ။ ကႎသု ယာဝ ဇရာ သာဓု ပုဒ္ဟာ သဂါထာဝဂၢ သံယုတ္မွာပါတယ္။ ဇရာဆိုတဲ႔ပုဒ္ကို ပထမဆံုးပုဒ္ကို ပထမဆံုးဘုရားမိန္႔တဲ႔ စကားကိုရွာခ်င္ရင္ ဘယ္သြားရွာမွာလဲ ၊ ဓမၼစၾကာသုတ္မွာ ရွာမယ္ ။ အဲဒါ အဖြင္႔ၾကည္႔ခ်င္ရင္ ဘယ္သြားၾကည္႔မွာလဲ မဟာသတိပ႒ာန္ သုတ္ၾကည္႔ ။ အဲဒါကိုဘဲ Research လို႕ဘဲ ေခၚတာဘဲ ။ ဒီေတာ႔ သုေတသနျပဳနည္းဟာ တို႔ဗုဒၶပိဋကတ္မွာ ရွိတယ္ ။ ရွိျပီးသာေတြကို တို႕ကမၾကည္႔မိၾကဘူး ။ အဲဒီေတာ႔ မင္းတို႔တစ္ေတြ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာထြန္းကား တဲ႔ ပိဋကတ္သံုးပံုကို စနစ္တက်သင္ၾကားပို႕ခ်ေနတဲ႔ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ကလာျပီးေတာ႔ အိႏၵိယျပည္ၾကီးမွာ ေထရဝါဒ ပိဋကတ္ကိုစြဲစြဲျမဲျမဲၾကည္႔ျဖစ္ဖို႔ မေမ႕ၾကနဲ႔ ။ မင္းတို႔တစ္ေတြအားလံုးဟာ ကုလားဆရာေတြရဲ႕ လက္ေအာက္မွာ စာသင္ေနၾကရတယ္ ။ ကုလားဆရာေတြ ဒီပိဋကတ္ ဘယ္လို မွ မတတ္ဘူး ။ မွန္းေခ်နွင္႔ ရမ္းျပီးေတာ႔ ျဖီးေနတဲ႔ သူေတြမ်ားပါတယ္ ။ တို႔ပြဲတစ္ပြဲမွာ ( Closing speech ) ေျပာခဲ႔တယ္ ။ လူတစ္ေယာက္ ေတာထဲသြားရင္းနဲ႔ ရင္ဝမွာျမွားမွန္တယ္။ ဘယ္ကပစ္မွန္းမသိဘူး ေဆြမ်ိဳးေတြ ဝိုင္းလာျပီးေတာ႔ ျမွားဆြဲႏွဳတ္ျပီး အနာေဆးသိပ္မယ္လို႔လုပ္ေတာ႔ အဲဒိျမွားစူးခံရတဲ႔လူက ဘာေျပာလဲဆိုေတာ႔ ေဟး ခဏေနၾကဦး ။ အဲဒိျမွားပစ္တဲ႔လူဟာ ဘာလူမ်ိဳးလဲ ၊ အသားေရာင္ကဘာလဲ ၊ အရပ္တိုသလား ၊ ရွည္သလား ၊ အဲဒီပစ္တဲ႔လူကို Research လုပ္ပါဦး ။ ျမွားမႏွုတ္နွင္႔ဦး ပစ္လိုက္တဲ႔ေလးက ဘာေလးမ်ိဳးလဲ ၊ ေလးကို သုေတသန လုပ္ပါဦး ။ စူးေနတဲ႔ ျမွားက ဘာအမ်ိဳးစားလဲ ျမွားကို Research လုပ္ပါဦး ၊ ျမွားအရြက္က ဘာရြက္လဲ ၊ အသြားက ဘာအသြားလဲ ၊ အဆိပ္က ဘာအဆိပ္လဲ ၊ ျမွားပစ္တဲ႔လူရယ္၊ ေလးရယ္ ၊ ျမွားရယ္၊ အဲဒိဟာေတြကို Research လုပ္ျပီးမွ ေမာင္ရင္တို႔ ျမွားႏွုတ္ျပီးေတာ႔ ေဆးထည္႔ၾကပါ ။ အဲလိုနဲ႔ လုပ္ရင္း လုပ္ရင္းနဲ႔ ျမွားက မႏွုတ္လိုက္ရဘူး ။ ေဆးလည္းမထည္႔လိုက္ရဘူး ။ ေသေရာ ။ အဲဒါ စူဠမာလုက်ပုတၱ သုတ္မွာ ပါတယ္ ။
အဲဒီေတာ႔ သုေတသနဆိုတဲ႔အရာဟာ ထပ္ျပီးေတာ႔ ေဝဖန္စီစစ္ေနတာေလာက္ပဲ ။ Practice လက္ေတြ႕ က်င္႔သံုးဖို႔မပါတဲ႔အတြက္ေၾကာင္႔ ရွာရင္းေဖြရင္းစီစစ္ရင္းနဲ႔ ဘဝေတြဟာ အခ်ိန္ကုန္သြားတယ္။ အာယုေနာ သံဟာနိ ကို သတိျပဳေနာ္ ။ တစ္ရက္ တစ္လ တစ္နွစ္ကုန္ရင္ လူ႕ဘဝေနဖို႔ရန္ အခ်ိန္က ေရာ႔ေရာ႔သြားတယ္ လူ႕ဘဝေနဖို႔အခ်ိန္ကေလးကနည္းနည္းေလးရွိတယ္။ အဲဒီေတာ႔ ဒီလို Research နွင္႔ပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနတယ္ဆိုရင္ ကိေလသာရင္ဝမွာ စူးေနတဲ႔ ျမွားဟာ ဘယ္လူ ဘယ္လို ႏွုတ္လိုက္မွန္းမသိဘူး ။ ေဆးလည္းမေပးလိုက္ရဘူးေနာ္ ။ အဲဒါေၾကာင္႔ အခ်ိန္ကို တန္ဖိုးထား၊ ဘဝကိုတန္ဖိုးထား ၊ ကိေလသာျမွားကို ဆြဲထုတ္နိုင္ဖို႔ႏွင္႔ ဒဏ္ရာကိုေဆးထည္႔ဖို႔က အဓိကေနာ္ မင္းတို႔ စာသင္ရင္းနဲ႔ အခ်ိန္မကုန္ၾကေစနဲ႔ ၊ ေထရဝါဒ ပိဋကတ္ကိုလည္း လက္မလႊတ္ၾကနဲ႔ ။ ဒါကိုလည္း စြဲျမဲစြာကိုင္ထား ။
ခုနက စကားေလး ျပန္ေကာက္လိုက္ရင္ ကႎသု ယာဝ ဇရာ သာဓု - အိုတဲ႔အထိဘာေကာင္းလဲ လို႕ ေမးတယ္ ။ အဲဒီေတာ႔ ေျဖထားတယ္။ သီလံ ယာဝ ဇရာ သာဓု ။ အက်င္႔ေကာင္းရင္ အိုေလေကာင္းေလပဲ။ အားလံုးတို႔ညီအစ္ကိုေတြ အသက္ေတြၾကီးျပီဆုိေတာ႔ အိုလာရင္ သီလေကာင္းမွ ေကာင္းတယ္ေနာ္။ သီလမေကာင္းရင္ မေကာင္းဘူးေပါ႔ ။ လူ႕ေလာကမွာ သားသမီး ဘယ္ေလာက္ေကာင္းလဲ ။ ရဟန္းေလာက ဆိုရင္ တပည္႔ေတြ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းလဲ ၊ အိုလာရင္ ေကာင္းခ်င္မွ ေကာင္းၾကမွာ ။ ကိုယ္တိုင္က တကယ္ေကာင္းေအာင္ေနရင္ေတာ႔ ဘယ္သူမွအေရး သိပ္လုပ္စရာမလိုဘူး။ အိုေလအိုေလ ေကာင္းေလပဲေနာ္။ သီလဟာ အိုတယ္လို႔ မရွိဘူး ။ သီလဆိုတဲ႔ ကိစၥမွာ မမ်ားဘူးကြာ ။ ၂၂၇ - သြယ္ သိကၡာပုဒ္ေတြ၊သိကၡာပုဒ္ ကုေဋကိုးေထာင္ေတြ ခဏဖယ္ထားလိုက္။ နွစ္လံုးထဲေျပာမယ္။ “Not to do any evils and not to speech any evil’’. ဒါဟာ သီလပဲ ။ အဲဒါကို အက်ယ္ပြားလိုက္ေတာ႔ ကုေဋကိုးေထာင္ျဖစ္တာပဲ ။
မေကာင္းမွဳ မျပဳနွင္႔ မေကာင္းေသာစကား မေျပာနွင္႔ သို႔ေသာ္လည္း အေရးၾကီးတာဘာလဲ ဆိုေတာ႔ to understand which is good and which is evil. အဲဒါ သိဖို႔လိုတယ္။ Good and Evil မသိလို႔ ရွိရင္ ဒီဘဝဟာ အက်နာ အထိနာျပီကြေနာ္။ အဲဒီနွစ္ခုေတာ႔ နားလည္ဖို႔လိုတယ္ ။ evail ကို Good, Good ကို evil ေျပာင္းျပန္လုပ္ရင္ေတာ႔ အဲဒါ မိစၦာဒိ႒ိပဲ ။ starting point of Sammaditthi ကဘာလဲ။ To understsnd good and evils. ပါပဲ ။
အဲဒါေၾကာင္႔ ဒို႔တစ္ေတြ သမၼာဒိ႒ိ ဘယ္ကစသလဲလို႔ေမးရင္ ေကာင္းမွဳနွင္႔ မေကာင္းမွုကို စနွစ္တက် သိျခင္းဟာ သမၼာဒိ႒ိပဲ။ ပုညံ ပါပံ မနတိ ဇာနာတိ - ေပါ႔ ။ မေကာင္းမွု ဘာေၾကာင္႔မေကာင္းလဲ? မေကာင္းမွုကို “ျပဳ’’ ဆိုတဲ႔ေနရာမွာ ေစတနာအဓိကပဲ ။ အဲဒီေစတနာေနာက္နားမွာ Behind the volitional deeds ဘာရွိလဲ Evil mental deeds greed hatred and delusion အဲဒါေတြက Drive လုပ္လိုက္တဲ႔အခါမွာ အဲဒီ forces ဟိုဘက္က ျပဳလိုက္တဲ႔ Action ဟာ Evil ျဖစ္သြားတယ္ ။ အဲဒါဆို ေဟတုပစၥေယာ နွင္႔ ကမၼပစၥေယာ မင္းတို႔ ရြတ္လို႔ရျပီ ။ အဲဒါဆို ေပၚလာတဲ႔ဝိပါက္ဟာ ဒုကၡဝိပါက္ပဲေနမယ္ ။ ဝိပါကပစၥေယာ ရြတ္လို႔ရျပီ ။ အဲဒီေတာ႔ ဒို႔ဆရာ ဒို႔ဘုရား ေဟာတဲ႔ဥစၥာကို ဒို႔ဘယ္လိုေလးစားမလဲ ဒို႔ဘဝကိုဘယ္လို အသံုးခ်မလဲ? အဲဒီေတာ႔ ဒီမွာ အိုေအာင္ေကာင္းတာဘာတဲ႔လဲလို႔ဆိုရင္ မေကာင္းမွုကိုမျပဳဘဲေနရင္ အိုေလေကာင္းေလပဲ ။
မေကာင္းေသာစကားကိုမေျပာဘဲေနၾကရင္ အိုေလေကာင္းေလပဲ ။ ဒီေတာ႔ ေကာင္းတဲ႔သူဟာ အိုေလေကာင္းေလပဲ ။ ဒီေတာ႔ အသက္ရွည္ခ်င္ရင္ သီလေကာင္းေအာင္ေနၾက ။သီလေကာင္းရင္ အက်ိဳးေက်းဇူးငါးပါးရတယ္ ။ အဲဒါမရြတ္ေတာ႔ဘူး ။ ရွာယူၾကေနာ္ ။ေျပာခ်င္တာက တစ္လံုးပဲ ။ “အသမၼဳေဠာ ကာလံ ကေရာတိ’’ ဘဝမွာ ၾကည္ၾကည္လင္လင္ပဲေနရမယ္ ။ၾကည္ၾကည္လင္လင္ပဲေသရမယ္ ။ အဲဒါေၾကာင္႔ အားလံုးအျပစ္ကင္းေအာင္ေနၾက ။ အိုလာတဲ႔အခါ အျပစ္ကင္းမွ သီလျပည္႔စံုမွ ဘဝေကာင္းတယ္ ။ ကိုယ္႔ဘဝကို ယံုၾကည္ရတယ္။ စိတ္ခ်ရတယ္။ self confidence ေပါ႔ကြာ။ ကိုယ္႔ကိုယ္ကို ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရတယ္ ။ ေနလည္းေကာင္းတယ္။ ေသလည္းေကာင္းတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ႔ ကႎသု သာဓု ပတိ႒ိတံ -ဘယ္မွာရပ္တည္ရင္ ေကာင္းမလဲ? သာဓု သဒၶါ ပတိ႒ိတာ - သဒၶါတရားမွာ ရပ္တည္ရမယ္ ။ ကုိယ္႔ဘဝရပ္တည္ခ်က္ဟာ သဒၶါပဲ ။ Believe in the Buddha, Dhamma and Sangha. အဲဒါေတြထက္ အဆင္႔ျမင္႔ခ်င္ေသးရင္ Believe in the Kamma, Believe in the Samsara,Believe in the Nibbana. ေပါ႔ အမ်ားၾကီးေပါ႔ အဲဒီသဒၶါတရားက ခိုင္ေနလို႔ရွိရင္ အိုေလအိုေလ ေကာင္းေလေလ ။ သဒၶါမခုိင္တဲ႔ ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ အိုေလအိုေလ ေၾကာက္စရာေကာင္းေလပဲ ။ အဲဒီေတာ႔ ဟိုအသက္ရွစ္ဆယ္ေက်ာ္ တို႔ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံသမိုင္းေတြကို ထံုးလိုေမႊ, ေရလိုေနွာက္ေအာင္တတ္တဲ႔ ဒကာၾကီးတစ္ေယာက္ ေရႊဆံေတာ္ဘုရားသမိုင္းေလ႕လာလိုက္တာ ေရႊဆံေတာ္ ျပည္ေရႊဆံေတာ္၊ တြံေတးေရႊဆံေတာ္ ၊ ေတာင္ငူေရႊဆံေတာ္ ရွိတယ္။ အဲဒီမွာ ဘုရားၾကြလာျပီး ဆံပင္ေတြေပးသြားတယ္ေပါ႔ ။ ငါဘုရား ေရာက္တယ္ေပါ႔ ။ ျမတ္စြာဘုရား ၾကြတယ္ေပါ႔ ။ အဲဒီေတာ႔ သမိုင္းဆရာၾကီးက ဘာေျပာလဲ။ ကုလားေလး ဗမာျပည္ မလာပါဘူးတဲ႔ ။ ျမတ္စြာဘုရား ဗမာျပည္ၾကြတယ္ဆိုတာ ယုတၱိမရွိေလာက္ပါဘူးဆိုရင္ ေတာ္ေတာ္ေလး သက္သာရာရမယ္ေပါ႔ ။ ကုလားေလး ဗမာျပည္ မလာဘူးဆိုေတာ႔ သူ႕နွလံုးသားထဲမွာ ဘုရားကို ယံုၾကည္မွုလံုးဝ မရွိဘူးဆိုတဲ႔အဓိပၸါယ္က အဲဒီစကားလံုးက ေျပာသြားတယ္ ။
အာစာေရာ ကုလမာခ်ာတိ၊ ေဒသမာခ်ာတိ ဘာသိတံ ။ အဲဒါနီတိမွာရွိတယ္။ ( ဣတၳိကထာ - မဟာရဟနီတိ ၊ နွာ - ၉၇ ) သူ႕စကားလံုးကဘာျဖစ္လဲ? သူ႕နွလံုးသားကိုေဖာ္ျပသြားတယ္ ။ အဲဒီေတာ႔ မင္းတို႔ ငါတို႔တစ္ေတြ တကၠသိုလ္ေတြမွာ သုေတသနလုပ္ၾကတယ္။ စာတမ္းေတြေရားၾကတယ္။ Research လုပ္ၾကတယ္ဆိုတာ ေဝဖန္စိစစ္ျခင္း ေျမာက္မ်ားစြာလုပ္ၾကတယ္ ။ အဲဒါေတြဟာ သဒၶါတရားေတြ ပ်က္စီးတတ္တယ္။ သဒၶါပ်က္စီးရင္ ဘဝဟာ အိုေလ,အိုေလ မေကာင္းေလေလပဲ။ ဗုဒၶရဲ႕ သားေတာ္တစ္ေယာက္သည္ ဗုဒၶရဲ႕ အေပၚမွာယံုၾကည္ခ်က္ေလ်ာ႔ျပီဆိုရင္ေတာ႔ ဒါသိပ္ကိုမေကာင္းေတာ႔ဘူး ဒါေၾကာင္႔ သဒၶါ၌ရပ္တည္ေနရင္ အိုေလ ေကာင္းေလပဲ ။ စၾကာမင္းၾကီးမွာ ပတၱျမားရတနာရွိတယ္တဲ႔ ။ ေႏြေခါင္ေခါင္ခရီးသြားရင္း ေရငတ္လို႔ ေခ်ာင္းထဲက ေရတစ္အိုးခပ္ ၊ ေျမာင္းထဲက ေရတစ္အိုးခပ္ ၊ ရႊံ႕ညြန္ေတြနွင္႔ အေပၚကလည္း လွည္းလမ္းေၾကာင္းက ဖံုေတြနွင္႔ ပတၱျမားရတနာ ပစ္လည္းထည္႔လိုက္ေရာ (၁) အနည္ထိုင္သြားတယ္။ (၂) အေပၚယံက ျမဴေတြရွင္းလို႔ ေရၾကည္သြားတယ္။ (၃) ပူတဲ႔ေရက ေအးသြားတယ္။
မင္းတို႔ငါတို႔ နွလံုးသားထဲမွာ သဒၶါတရားဝင္ေနရင္ မွတ္ထား ။ ကိေလေသ သံနိ သီဒါေပတိ - ကိေလသာေတြ အနည္ထိုင္သြားတယ္။ အဲဒါကိုမပိုင္နိုင္ေသးေတာင္မွာ အနည္ထိုင္ေနရင္ မထၾကြ မေသာင္းက်န္းရင္ ဘဝမွာ အေတာ္ေကာင္းတယ္ ။ ေနာက္တစ္ခ်က္က နီဝရေဏ ဝိကၡေမၻတိ - နီဝရဏတရားေတြ ပယ္နိုင္တယ္။ သဒၶါတရားေကာင္းတဲ႔ပိုဂၢိဳလ္ဟာ အျမဲတမ္းစိတ္ၾကည္လင္ေနတယ္။ ေရျပင္မွာ ျမဴရွင္းသလိုပဲ ။ ေရေမွာ္ေတြကင္းသလိုပဲ။ စိတ္ေလးၾကည္ေနရင္ ေနလို႕ထိုင္လို႔ေကာင္းတာေပါ႔ ။မဂ္, ဖိုလ္ မဆိုက္ေသးေတာင္ ဒီေလာက္ဆိုရင္ ေကာင္းတာေပါ႔ ။
ေနာက္ တတိယအခ်က္ကေတာ႔ သႏၱတၱံ စိတၱံ ဝူပသေမတိ ၊ စိတၱံပသာေဒတိ၊ အနာဝိလံ ကေရာတိ ။ (အ႒သာလိနီ၊ ႏွာ -၁၆၂) စာခ်တန္းတတ္ဖူးတဲ႔ တပည္႔ေတြအားလံုး အ႒သာလိနီမွာ သဒၶါ၏ လကၡဏာဒိစတုကၠမွာ ပါတယ္ဆိုတာ အားလံုးသိၾကတယ္။ ငါအခု အသက္( ၇၄) ႏွစ္ေနာ္ စာခ်တန္းေျဖေတာ႔ အသက္(၂၄)နွစ္ရွိျပီ။ ဒီကေနေနာက္ျပန္ၾကည္႔ရင္ နွစ္ေပါင္းဘယ္ေလာက္ေလာက္ၾကာသြားျပီလဲ? အဲဒါပဲေနာ္ မင္းတို႔ေခါင္းေတြထဲမွာ အားမနာတမ္းေျပာရရင္ ကြန္ပ်ဴတာ လိုျဖစ္သြားျပီ။ ကြန္ပ်ဴတာမွာ Virus ေၾကာင္႔ memory ေတြအကုန္ေပ်က္သြားတယ္။ အဲ အိႏၵိယလာျပီးေတာ႔ Virus ေခါင္းထဲဝင္ေနပံုရတယ္။ အဲဒါေလး ရွိတယ္ကြေနာ္ ။ အဲဒါေၾကာင္႔ ဘဝရဲ႕တန္ဖိုးဟာ သဒၶါတရားတည္ေနမွ အိုေလ နာေလ ေသေလ ေကာင္းေလကြာ။ သဒၶါမရွိရင္ အနည္းဆံုးဘာျဖစ္လဲ ကိေလသာလည္း ေသာင္းက်န္းလြယ္တယ္။ နီဝရဏလည္း ဖံုးလႊမ္းလြယ္တယ္။ ျပီးေတာ႔ ဘာျဖစ္လဲ စိတ္ကလည္းပူပန္တယ္။ အဲဒီသံုးခုကို သဒၶါတရားတိုးပြား ၾကိဳးစားၾကပါ ။
ေနာက္တစ္ခုက ကႎသု နရာနံ ရတနံ။ ရတနံ - ရတနာဟာ ၊ နရာနံ -လူတို႔ရဲ႕ ၊ ကႎ -ဘယ္ဟာပါလဲဘုရား။ ရတႎ ေပမံ ဇေနတီတိ ရတနံ -ခ်စ္ခင္ျမတ္နိဳးဖြယ္ေကာင္းတဲ႔အရာဝတၳဳကို ရတနာလို႔ေခၚတယ္။ စိတၱီကတံ -ဆန္းၾကယ္ေသာ သေဘာရွိေသာ၊ မဟဂၣံ - တန္ဖိုးရွိတဲ႔ရတနာ၊ အတုလံ -လိုက္တုလို႕မရဘူး။ ဒုလႅဘဒႆနံ - ရခဲတယ္ ။ မေနာမသတၱပရိေဘာဂံ - အထက္တန္းက်တဲ႔ပုဂၢိဳလ္ေတြမွ ဒီရတနာကိုသံုးတာ ။ ဒါေၾကာင္႔ ငါ႕ရွင္တို႔ ပညာဟာ ရတနာေနာ္။ ပညာဟာ ေနရာတကာအသံုးတည္႔တယ္။ ပညာ နရာနံ ရတနံ။ အဲဒီေတာ႔ ပကာေရန ဇာနာတီတိ ပညာ ေပါ႕ကြာ။ မင္းတို႔ Understand details အေသးစိပ္ေလးသိေအာင္လုပ္။ အခုငါဂါထာတစ္ပုဒ္ကို ရြတ္ျပီးေတာ႔ က်မ္းစာအုပ္ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြား ပါဠိ အ႒ကထာ ဋီကာ ေျမာက္မ်ားစြာ စာေတြျဖန္႔ျပီးေတာ႔ အဲဒီထဲမွာ တန္ဆာဆင္ျပေနတယ္ ။ မင္းတို႔ကို ေျပာျပေနတယ္။ အဲဒါယူတတ္ရင္ ယူေရာ႔ပဲ ။ စာဘယ္လိုဖတ္မယ္၊စာဘယ္လိုစုမယ္၊စာဘယ္လိုညွိမယ္။ အဲဒီလိုလုပ္တတ္ရင္ ဒါဟာ Research ပါပဲ။ တကၠသိုလ္ တတ္ေနတဲ႔ လူေတြကေတာ႔ Research အဓိပၸါယ္ကေတာ႔ အေနာက္တိုင္းကလာမွာေပါ႕။ ဟို အေရွ႕တိုင္းမွာ Research မရွိဘူးလား? ရွိတာေပါ႔ကြာ။
ဓေမၼာ သဘာေဝ ပရိယတၱိပညာ၊ ဥာေယ်သု သစၥာပကတီသု ပုေည။ ေညေယ် ဂုဏာစာရ သမာဓိသုပိ၊ နိႆတၱာ ပတၱီသု ကာရဏေဒါ။ ဓမၼသဒၵါ သဘာဝအနက္ေဟာတယ္။ သဘာဝအနက္ ေဟာေၾကာင္းကို ဟို ဒီဃနိကာယ္တစ္ခုက သာဓကတစ္ခုထည္႔ျပထားတယ္။ ဓေမၼာသဘာေဝ ပရိယတၱိ ပညာ - ပရိယတၱိဘယ္နားမွာ ေဟာသြားတယ္ဆိုတာ သူထည္႔ထားတယ္။ စသည္ျဖင္႔ေပါ႔ ။ သုတ္အနက္ကို အ႒ကထာ ကဖြင္႔တဲ႔အခါ သုတ္ကိုဖြင္႔ျပီးသုတၱံကေတာ႔ ဒီေနရာပဲ အကုန္လံုးယူပစ္သြားတယ္။ Research အဲဒါေၾကာင္႔ ပညာနံ ရတနံ ေနာ္ ၊ အေသးစိပ္ကေလးနားလည္နိင္တဲ႔ အေလ႔အက်င္႔ကို က်မ္းစံုညွိျပီးေတာ႔ ၊ က်မ္းစံုၾကည္႕ျပီးေတာ႔ မိမိေျပာခ်င္တဲ႔စကားလံုးတစ္လံုးကို က်မ္းေပါင္းမ်ားစြာေတြ တန္ဆာဆင္တဲ႔ အေလ႔အက်င္႔ကိုရေအာင္လုပ္ၾက ။ အဲဒါလုပ္နုိင္ရင္ ပညာတတ္တယ္။ အဲဒီပညာဟာ မင္းတို႔ငါတို႔ရဲ႕ ဘဝကို အလွဆင္တဲ႔ရတနာ။ ဒါဟာပညာပဲ ။ ဒါေၾကာင္႔ အားလံုးဘဝကို ပညာရတနာနွင္႔ အလွဆင္ၾက။
အိုလာရင္ ဆံပင္ကလည္းမလွေတာ႔ဘူးေလကြာ ။ မ်က္လံုးလည္းမွန္ေတြကူမွျမင္တယ္။ နားကလည္း မၾကား။ ခါးက မေကာင္း ။ သြားကလည္းမေကာင္း ။ အိပ္မေကာင္း ထိုင္မေကာင္း ထ မေကာင္း အိုလာျပီ မေကာင္းေတာ႔ဘူး ။ ထိုင္ေတာ႔လည္း တကြ်တ္ကြ်တ္၊ ထေတာ႔လည္း တကြ်တ္ကြ်တ္ ညသန္းေခါင္ေလာက္နိဳးျပီး ျပန္အိပ္မေပ်ာ္ေတာ႔ဘူး ။ လူအိုေတြေနာ္ အိုလာရင္ ဘာမွကို မေကာင္းဘူး ။ ေကာင္းတာေတာ႔ ရွိပါတယ္ ။ ေအး (၁) က သီလ ရွိရင္ (၂) ကသဒၶါရွိရင္ (၃) က ပညာတတ္ရင္ အိုေလေကာင္းေလပဲ ။ ေနာက္ဆံုးေတာ႔ အကုန္လံုးခ်ဳပ္လိုက္ရင္ ပုညံ ယာဝဇရာ သာဓု။ ယာဝဇရာ - အိုတဲ႔တိုင္ေအာင္ ၊ သာဓု - ေကာင္းတယ္ဆိုတာက၊ ပုညံ - ေကာင္းမွဳရွိမွ ေကာင္းတယ္။ ေကာင္းမွုရွိရင္ အိုေလအိုေလ ေကာင္းေလေလဘဲ ။ အိုလာျပီ သခ်ၤ ိဳင္းေျခတစ္ဘက္လွမ္းျပီ၊ ငါေကာင္းမွုဘယ္ ေလာက္ျပဳထားလဲ ကိုယ္ျပဳတဲ႔ ေကာင္းမွု မေကာင္းမွုေတြကို ခ်ိန္ခြင္ထဲ နွစ္ခုထည္႔ ၾကည္႔ေပါ႔ ။ မေကာင္းမွု ေတြထည္႕ထားတဲ႔ ခ်ိန္ခြင္က အေပၚတက္သြားရင္ ဘဝသံသရာမွာ ေထာက္တည္ရာမရနိုင္ဘူး ။ ပုညာနိ ပရေလာကသၼႎ ပတိ႒ာ ေဟာႏၱိ ပါဏိနံ - ငါရြတ္လိုက္ျပန္ျပီ အဲဒီစာ ဘယ္မွာရိလဲ Research ျပန္ရွာၾက ။ (သဂါထာဝဂၢ -ေဒဝတာသံယုတ္၊ ႏွာ ၁၈ နွင္႔ အပုတၱသုတ္ ႏွာ ၄၇ ) ။
ဘဝသံသရာ လူသားေတြရဲ႕ ေထာက္တည္ရာသည္ ဘာလဲ ေကာင္းမွုပဲ ။ အဲဒါေၾကာင္႔ အိုလာျပီ ေကာင္းမွုနည္းတယ္ဆိုရင္ စိတ္ပူစရာၾကီးပဲ ၊ ေကာင္းမွုကို မ်ားမ်ားၾကီးစုေဆာင္းထားရင္ အိုတဲ႔ပုဂၢိဳလ္က အိုလဲ အိုရဲတယ္၊ နာလဲ နာရဲတယ္၊ေသလဲ ေသရဲတယ္။ ဒု႒ဂါမဏိ မင္းၾကီး တမီးလ္သူပုန္ေတြထေတာ႔ (၁၃)နွစ္ၾကာ ေျပးလႊားပုန္းေနရတယ္။ ေနာက္ေတာ႔ သူပုန္ေတြကို ျပန္တိုက္တယ္။ နိုင္တယ္။ ဒါေပမဲ႔ မဟာေစတီၾကီးတည္ေတာ႔ ဓာတ္ေတာ္ေတြစုေဆာင္းျပီးေတာ႔ သပိတ္တစ္လံုးထဲထည္႔ျပီး ဌာပနာတယ္။ အပ္ယာ ေညာင္ေစာင္းလဲေလွ်ာင္းျပီး ေသခါနီးေရာဂါစြဲေတာ႔ ဘုရင္ၾကီးက သူ႕ကိုထန္းစင္နဲ႔ထမ္းခိုင္းျပီးေတာ႔ မဟာေစတီေတာ္ရင္ျပင္မွာ ခ်ေပးရတယ္ ။ ေစတီေတာ္ၾကီးၾကည္႕ၾကည္႕ျပီးေတာ႔ ဟဲ႔ဘ႑ာဝန္ေတြ ငါတစ္သက္လံုးျပဳတဲ႔ေကာင္းမွု စာရင္းဖတ္စမ္း၊ ေကာင္းမွုစာရင္းဖတ္ခိုင္းတယ္။ အဲဒီတုန္းက ဒိုင္ယာယီေတြ ရွိမွာေပါ႔ မင္းတို႕လည္း ဒိုင္ယာယီ ေတြေရးမွတ္ၾက၊ ဘာေတြေရးမွတ္မလဲ ေကာင္းမွုေတြ မွတ္ထား၊ မေကာင္းတာေတြ မမွတ္ထားနဲ႔ေနာ္။ဘယ္တုန္းက ဘယ္ေနရာမွာ ဘယ္သူနဲ႔ခ်ိန္းေတြ႕လိုက္တာ ဒါေတြ ေရးမထားနဲ႔ေနာ္ ဟုတ္လား ။ ေကာင္းတာေလးေတြ ေရးထားေနာ္၊ ေကာင္းမွုစာရင္းဖတ္ေတာ႔ ဖတ္ရင္း ဖတ္ရင္းနဲ႔ စာရင္းေတြ နာၾကား၊ အလွဴဒါန ဆိုတာ စာရင္းျပဳရတယ္။ အဲဒါ ဘာအဓိပၸါယ္လဲဆိုေတာ႔ အနုႆတိ (၁၀) ပါးမွာ စာဂါနုႆတိရွိတယ္မဟုတ္လား။ အဲေတာ႔ စာက ကြင္းဆက္ရွိတယ္ေနာ္ ။ဒီေတာ႔ မင္းတို႔ စာဆက္ တတ္တဲ႔ အေလ႕အက်င္႔ကို မင္းတို႔က်င္႔ရမယ္။ ဖတ္ျပီးေတာ႔ မွတ္မိတဲ႔အေလ႔အက်င္႔လုပ္ရမယ္။ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ကြင္းဆက္ရွိတာကို ဆက္ေပးလိုက္။ အဲဒါဆို မင္းတို႔ေရးတဲ႔စာေတြ လွျပီ ။အဲဒါ စာဂါနုႆတိဆိုတာ ဒါပဲ ၊ ကိုယ္႔ေကာင္းမွုကို ျပန္နွလံုးသြင္းတာ ။ ဝိပႆနာ မလုပ္နုိင္တာေတာင္ ဒီေလာက္ေတာ႔ လုပ္ရမယ္ ။
အဲဒီေတာ႔ မင္းၾကီးဟာ လွဴဒါန္းတဲ႔ အလွဴေလးနွလံုးသြင္းျပီး ျပံဳးလို႔ ……………. မဟာဝိဟာရ ေက်ာင္းတိုက္ၾကီး တည္တဲ႕ေကာင္းမွုကို အမွတ္ရျပီးျပံဳးတာေတာ႔မဟုတ္ဘူးတဲ႔၊ ( ၁၃ )နွစ္ေတာထဲမွာ ေျပးပုန္းေနတုန္းက ဒမၻဴလ ဆိုတဲ႔ေနရာဟာ ဘုရင္ၾကီးပုန္းတဲ႔ေနရာ။ ေျပးပုန္းတုန္းက စာခါနီးပြဲေတာ္တစ္ခုကို ျပင္ထားတုန္းမွာ ေကာင္းကင္ထက္က ရဟႏၱာတစ္ပါးက ၾကြလာျပီး သူ႕ေရွ႕နားျဖတ္ေလွ်ာက္သြားေတာ႔ အဲဒီမွာ ဆြမ္းတစ္နပ္ ေလာက္းလိုက္ရတယ္။ ေျပးရင္းပုန္းရင္းနဲ႔ ေလာင္းရတဲ႔ ဆြမ္းေနာ္။ အဲဒါမ်ိဳးကို ဒုကၠရဒါန လို႕ေခၚတယ္။ ဒုကၠရဒါနအေၾကာင္းက အဂၤုတၳိဳတိကနိပါတ္မွာ ပါတယ္ေနာ္။ အဲဒီေတာ႔ မဟာေစတီၾကီးကို တည္တာဟာ အာဏာစက္သံုးျပီးေတာ႔ တည္တာ မဟုတ္လား ? ၊အခုနက ဘာအာဏာစက္မွမပါဘဲနဲ႔ ေျပးရင္းပုန္းရင္းစားခါနီး ထမင္းအိုးထဲက နွိုက္ျပီးေတာ႔ ရဟႏၱာၾကီး ေကာင္းကင္က ဆင္းသက္တာကို လွဴရတဲ႔ေကာင္းမွုဝမ္းေျမာက္ျခင္း မတူဘူးေလ ၊ အဲဒီဆြမ္းပြဲေလး အမွတ္ရတဲ႔အခါမွာ ျပံဳးျပီးေတာ႔ ဘုရင္းၾကီး တပည္႔တည္႔ေျပာရင္ ေသတယ္ေပါ႔ကြာ။ ဒါေပမဲ႔ ျပံဳးျပံဳးေလးေသတဲ႔ ဘုရင္ဟာ အပါယ္ေလးပါးမသြားဘူးေပါ႔ ၊ နတ္ျပည္သြားမွာ မဟုတ္လား ၊ အဲဒီေတာ႔ နတ္ရြာစံေတာ္မူတယ္။ ဘုရင္ကိုကြေနာ္။ ေနာက္တစ္ခု ဝိသာခါတို႔လဲ နတ္ျပည္သြားတာပဲ မဟုတ္လား ။ ဒါေပမဲ႔ စာက နတ္ရြာစံတယ္လို႔မေရးရဘူး ။ ဘာလို႔မေရးရတာလဲ ၊ အရင္က ဒီစာလံုး မသံုးဘူးလား ဒါက Research ပဲေနာ္ ။ နတ္ျပည္တကယ္သြားတဲ႔သူဟာ နတ္ရြာစံတယ္လို႔ ေျပာမွာေပါ႕ေနာ္၊ ငရဲျပည္သြားတဲ႔ ဘုရင္ၾကီးၾကေတာ႔လည္း အားနာပါးနာနဲ႔ ဘုရင္မို႔လို႔ ဘာေျပာလဲ နတ္ရြာစံေတာ္မူတယ္တဲ႔ ။
နတ္ျပည္မသြားဘူး တခ်ိဳ႕ဘုရင္က အဝီစိဆင္းတာ အဲဒါ Research ပဲ ။အဲဒါေၾကာင္႔ အားလံုး အိုတဲ႔အထိ ေကာင္းတဲ႔ သီလ သဒၶါ ပညာ နွင္႔ ေနာက္ဆံုးကေတာ႔ ေကာင္းမွုရွိမွ ။ အဲဒါေၾကာင္႔ တို႔တစ္ေတြ ေကာင္းမွုလည္းရွိရမယ္၊ ပညာလည္းစံုရမယ္။ ဗုဒၶရဲ႕ သားေတာ္ေတြျဖစ္သည္႔အားေလ်ာ္စြာ (I believe in the Buddha, Dhamma and Sangha) မ်က္နွာဖံုးထား တစ္ျပားမွ မေလွ်ာ႔ေစနဲ႔။ ပညာတတ္ေလေလ နိုင္ငံျခားတိုင္ျပည္ေရာက္ေလေလ သဒၶါတရား ခိုင္ျမဲေလေလျဖစ္သင္႔တယ္။ အဲဒီေတာ႔ ယေန႔ေခတ္သဒၶါတရား ေတြေခါင္းပါးသြားၾကတဲ႔ လူ ရွင္ ရဟန္းေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားလာတယ္။
သာသနာကြယ္တယ္ဆိုတာကေတာ႔ အမွန္ေတာ႔ အဲဒီကစတာဘဲ ။ နွလံုးသားထဲ သဒၶါတရား ပ်က္တာကစျပီး အဲဒါဘာျဖစ္တာလဲ သာသနာကြယ္တာဘဲ။ အဲဒါေၾကာင္႔ …………..
(၁) အိုေအာင္ေကာင္းတာ သီလ၊
(၂) ကေတာ႔အိုေအာင္ေကာင္းတာ သဒၶါ၊
(၃) ကေတာ႔အိုေအာင္ေကာင္းတာ ပညာပဲ၊
အိုေလအိုေလ ေကာင္းေလ နာေလနာေလေကာင္းေလ ေသခါနီးေလေကာင္းေလ။ ေသျပီးတဲ႔ ေနာက္ဘဝ ဘယ္ေရာက္ေရာက္ နိဗၺာန္တံခါးဝေခါက္သည္႔တိုင္ေအာင္ ေကာင္းေနမွာကေတာ႔ ဘာတဲ႔လဲ၊ ပုည - ေကာင္းမွုရွိမွ သံသရာေကာင္းတယ္၊ အားလံုးညီအစ္ကိုတေတြ ဘဝတစ္ေလွ်ာက္လံုး လက္တြဲျပီးအိုတဲ႔အထိ နာတဲ႔အထိ ေသတဲ႔အထိ ဘဝသံသရာတစ္ေလွ်ာက္ နိဗၺာန္တံခါးေပါက္ ေခါက္သည္႔တိုင္ေအာင္ အေကာင္းတရားေလးပါးလက္ကိုင္ထား ဘဝဆံုးေအာင္ ေကာင္းၾကပါေစလို႔ အားလံုးကို ဆုေတာင္းပါတယ္။
သီတဂူ စန္းလပမာ ခ်မ္းျမသာယာရွိၾကပါေစ ……
အားလံုးကိုေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
မွတ္ခ်က္။ အိႏၵိယနိုင္ငံဆိုင္ရာ ပညာသင္ ျမန္မာေက်ာင္းသား ရဟန္းေတာ္မ်ား သာယာဖြင့္ျဖိဳးေရး အဖြဲ႕ၾကီး၏ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ ဧကာဒသမႏွစ္ပတ္လည္ အထိမ္းအမွတ္စာေစာင္ မွ ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။
အရွင္သုတာစာရာလကၤာရ (ေမ့သားလွ-ဇလဂၢ)
နာလႏၵာတကၠသိုလ္
အိႏၵိယနိုင္ငံ
No comments:
Post a Comment