" စိတ္ကူးတုိ႔၏ ကြန္႔ျမဴးရာ အႏုပညာတုိ႔ရဲ႕ ေပါင္းစည္းရာ မိမိဖန္တီးထားတဲ့ ဒီဘေလာ႔ရပ္၀န္းေလးမွ မိတ္ေဆြအား ေႏြးေထြးစြာ ႀကိဳဆုိပါသည္...။

Monday, September 19, 2011

မြန္ျမတ္ေသာ စိတ္ဓာတ္

ဤစာေလး ေရးျဖစ္သည္မွာ အမွတ္မထင္ အင္တာနက္တြင္ ေတြ႔ျဖစ္သည့္ သီလရင္ ဆရာေလး တစ္ပါးေၾကာင့္ပင္ မွားမည္မထင္။ ထိုဆရာေလးကို မိမိအေနျဖင့္ တစ္ခါမွ မေတြ႔ျမင္ဘူးေသာ္လည္း မြန္ျမတ္ေသာစိတ္ဓာတ္မ်ား ကိန္းေအာင္းေနေသာ ဆရာေလးဟုပင္ ေကာက္ခ်က္ခ်မိပါသည္။ ယခုအခါ ထိုဆရာေလးသည္ ရန္ကုန္ ရိပ္သာတစ္ခုမွာ တရားအားထုတ္ေနရင္း ဆရာေလးကိုယ္တိုင္က နာဂစ္မွုဳန္တိုင္းဒဏ္ေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ေနသည့္ မိဘမဲ့ ကေလးမ်ားကို စာသင္ေပးေနပါသည္။ အေမရိကန္ တကၠသိုလ္တစ္ခုတြင္ ပညာသင္ၾကားခဲ့ေသာ ေခတ္ပညာတတ္ ဆရာေလးတစ္ပါးပင္ျဖစ္သည္ဟု ယူဆမိပါသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သူမ၏ ေဖ့စ္ဘုတ္ ပရိုဖိုင္းတြင္ သူမ သင္ယူခဲ့ေသာ တကၠသိုလ္အမည္ကို ေတြ႔ရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ မိမိအေနျဖင့္ ယခုအခ်ိန္ထိ ေတြ႔ကာစျဖစ္၍ အစုံအလင္ပင္ မေမးျဖစ္ေသးပါ။ အနည္းငယ္သာ စကားစမည္ ေျပာျဖစ္ ေမးျဖစ္ပါသည္။ သူမဘဝကို ျမတ္ဗုဒၶအား လွဴဒါန္းထားေၾကာင္း၊ သူမ ပိုင္ဆိုင္္တာဆိုလို႔ ဤခႏၶာကိုယ္ပင္ ရွိေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ထိုမိမိပိုင္ဆိုင္သည္ဟု ထင္ရသည့္ ဘဝကိုပင္ ျမတ္ဗုဒၶသာသနာအား လွဴဒါန္းထားပါေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ တရားႏွင့္စပ္သည့္ စကားမ်ား အနည္းငယ္ သူမထံမွ ၾကားခြင့္ရပါသည္။ ထိုဆရာေလး၏ မြန္ျမတ္ေသာ စိတ္ထားကေတာ့ ဤမွ်သာ သိခြင့္ရပါေသးသည္။ ထိုဆရာေလးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ မိမိမွာ မင္းတုန္းမင္းတရားၾကီး လက္ထက္က သီလရွင္ ဆရာၾကီး မယ္ကင္း၏ မြန္ျမတ္ေသာ စိတ္ဓာတ္မ်ားကို ျပန္လည္ ျမင္ေယာင္မိပါသည္။

ထိုသီလရွင္ ဆရာၾကီးမယ္ကင္းသည္လည္း သီလရင္ဆရာၾကီး၏ ဘဝကို ဗုဒၶသာသနာအား အပ္ႏွံထားသည္ဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ ဗုဒၶသာသနာ ထြန္းကားေရးအတြက္ တတ္နိုင္သည့္ဘက္မွ အားထုတ္ခဲ့ေသာ ဆရားၾကီးပင္ျဖစ္ပါသည္။ အုဌ္က်စ္ေက်ာ္ေအး မႏၱေလး ဆိုသည့္အတိုင္း ၁၂၂၁ ႏွစ္ေလာက္တြင္ မႏၱေလး ရတနာပုံ ေနျပည္ေတာ္ၾကီး လုံးဝျပီးစီးေအာင္ တည္ေဆာက္ျပီးေနာက္ မင္းတုန္းမင္းတရားၾကီးသည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ၾကီး တည္တံ့ျပန္႔ပြားနိုင္ရန္ ျမန္မာနိုင္ငံတဝွမ္းလုံးရွိ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွ က်မ္းတတ္အေက်ာ္ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ားအား ရတနာပုံေရႊျမိဳ႕ေတာ္သို႔ ပင့္ေဆာင္၍ သာသနာေတာ္ၾကီးကို ခ်ီးျမွင့္ေထာက္ပံ့ခဲ့ေပသည္။

ထို႔အတူပင္ စစ္ကိုင္းေတာင္ ဂူတစ္လုံးေခ်ာင္တြင္ သီတင္းသုံးေနထိုင္ေသာ သီလရွင္ဆရာၾကီး မယ္ကင္းအား မင္းတုန္းမင္းၾကီးက နန္းတြင္းသူမ်ားကို ယဥ္ေက်းလိမၼာ ပညာသင္ေပးရန္ႏွင့္ ဆုံးမသြန္သင္ရန္အတြက္ ေနျပည္ေတာ္သို႔ ပင့္ေဆာင္ေတာ္မူျပန္သည္။ သီလရွင္ဆရာၾကီး မယ္ကင္းသည္ နန္းေတာ္သို႔ မလိုက္ေသးခင္ မင္းတုန္းမင္းၾကီးထံမွ ဝန္ခံကတိ (၃) ခ်က္ကို ေတာင္းခံခဲ့ေလသည္။ ဤ ကတိသုံးခ်က္သည္ သီလရွင္ဆရာၾကီး၏ အတၱဟိတ မဖက္ ပရဟိတ သက္သက္ျဖစ္ေသာ မြန္ျမတ္ေသာ စိတ္ဓာတ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထို ကတိသုံးခ်က္ကား

(၁) မိမိသည္ မိန္းမသား သီလရွင္မွ်သာျဖစ္၍ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္မ်ားအား ရိုေသေလးစားရမည္ျဖစ္ကာ ျပႆာဒ္ေဆာင္ ဘုံဆင့္ပါေသာ ေက်ာင္း ဇရပ္ တန္ေဆာင္းတို႔ကို ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းၿခင္း မျပဳရန္၊

(၂) မည္သည့္ ဘြဲ႔တံဆိပ္ကိုမွ် လွဴဒါန္းဆက္ကပ္ၿခင္း မျပဳရန္၊

(၃) ဆြမ္းဝတ္၊ ဆြမ္းအိုးမ်ား လွဴဒါန္းၿခင္း မျပဳရန္ တို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

အထက္ပါ ကတိသုံးခ်က္ကို မင္းတရားၾကီးက လက္ခံပါမွ မႏၱေလးေရႊျမိဳ႕ေတာ္သို႔ လိုက္ပါေနထိုင္မည္ျဖစ္၍ နန္းတြင္းမိဖုရားမ်ား သမီးေတာ္မ်ား ႏွင့္ နန္းတြင္းသူ ေမာင္းမမိႆံမ်ားအား ယဥ္ေက်းလိမၼာ စာေပမ်ား သင္ေပးမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အေၾကာင္းျပန္ခဲ့ေလသည္။ မင္းတုန္းမင္းၾကီးလည္း သီလရွင္ဆရာၾကီး ဆႏၵအတိုင္း ဝန္ခံကတိေပးခဲ့ျပီး ေရႊျမိဳ႕ေတာ္သို႔ ပင့္ေဆာင္ထားခဲ့ေလသည္။ သီလရွင္ဆရာၾကီး မယ္ကင္းသည္ ေရႊျမိဳ႕ေတာ္တြင္း၌ မေနဘဲ မႏၱေလးေတာင္ေတာ္၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ ေျမာက္ဥယ်ာဥ္ေတာရေက်ာင္းမွာ ေနထိုင္ျပီး မိဖုရားမ်ား သမီးေတာ္မ်ားႏွင့္ နန္းတြင္းသူမ်ားအား စာေပသင္ၾကားေပးၿခင္း၊ တရားဓမၼေဟာျပၿခင္း၊ ဝိပႆနာ ကမၼဌာန္းမ်ား စီးျဖန္းအားထုတ္ေစၿခင္း စသည္ျဖင့္ အားသြန္ခြန္စိုက္ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကို ဆရာေတာ္မ်ားနည္းတူ မိမိတတ္နိုင္သည့္ဘက္မွ ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေပသည္။

သီလရွင္ဆရာၾကီးမယ္ကင္းသည္ အတၱဟိတမဖက္ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ မိဖုရားမ်ား သမီးေတာ္မ်ား အထိမ္းေတာ္မ်ား နန္းတြင္းသူ နန္းတြင္းသားမ်ားသာမက မႏၱေလးေရႊျမိဳ႕သူ ျမိဳ႕သားမ်ားကပါ ခ်စ္ခင္ေလးစား ၾကည္ည္ိုအားထားရေသာ ဆရာတစ္ဆူ ျဖစ္ကာ သာသနာ့သမိုင္းမွာ ေမာ္ကြန္းတင္ က်န္ရစ္ခဲ့ေပသည္။

တဆက္တည္းမွာပင္ ညီေတာ္အာနႏၵာ၏ ၾကည္ညိုဖြယ္ရာ ဘဝပုံရိပ္ထဲမွ ျမတ္ဗုဒၶအားျပဳစုလုပ္ေကၽြးရသည့္ ဥပဌာက ဧတဒဂ္ေပးအပ္ခဲ့ပုံကိုလည္း ျပန္ေျပာင္းျမင္ေယာင္ ၾကည္ညိုမိျပန္ေသးသည္။ ျမတ္ဗုဒၶဝါေတာ္ ၂၀၊ သက္ေတာ္ ၅၅ ႏွစ္ေလာက္အထိ ျမတ္ဗုဒၶအား အျမဲေန ျပဳစုလုပ္ေကၽြးမည့္ တပည့္ရဟန္း အတိအက် မရွိေသး။ ယင္းကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ျမတ္ဗုဒၶက ခ်စ္သားရဟန္းတို႔ ငါဘုရားသည္ အသက္အရြယ္ၾကီးလာျပီ။ ငါဘုရားအတြက္ အျမဲျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ရန္ သင္ခ်စ္သားတို႔က သင့္ေတာ္သည့္ ရဟန္းတစ္ပါးပါးကို ေရႊးခ်ယ္ဆုံးျဖတ္ၾက ဟု တစ္ခုေသာ ရဟန္းအစည္းအေဝးမွာ ျမတ္ဗုဒၶက မိန္႔ေတာ္မူသည္။ ထိုရာထူးအတြက္ ရဟန္းေတာ္တို႔က ေရွးဦးစြာ လက်ၤာေတာ္ရံ တရားစစ္သူၾကီး အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္ၾကီးအားလည္းေကာင္း၊ ထို႔ေနာက္ လက္ဝဲေတာ္ရံ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္အရွင္ျမတ္ၾကီးအားလည္းေကာင္း စသည္ျဖင့္ အသီးသီး အဆိုျပဳေလွ်ာက္ထားခဲ့ေသာ္လည္း ျမတ္ဗုဒၶက ပယ္ခ်ေတာ္မူခဲ့၏။

ေနာက္ဆုံးတြင္ သီတင္းသုံးေဖာ္ရဟန္းေတာ္တို႔က အရွင္အာနႏၵာအား ဥပဌာက ရာထူးလက္ခံရန္ ဆက္လက္တိုက္တြန္းေတာ္မူခဲ့ၾကျပန္၏။ ထိုအခါ အရွင္အာနႏၵအရွင္ျမတ္က -ငါ့ရွင္တို႔ ေတာင္းမွ ရအပ္ေသာ ရာထူးဌာနႏၱရမည္သည္ အဘယ္နည္း၊ အဘယ္သို႔သေဘာရွိကုန္မည္နည္း၊ ျမတ္ဗုဒၶက ငါ့အား သိျမင္ေတာ္မူမည္သာ၊ အကယ္၍ ျမတ္ဗုဒၶ အလိုရွိလွ်င္ အာနႏၵသည္ ငါ့ဘုရားကို ျပဳစုလုပ္ေကၽြးေစ ဟု မိန္႔ေတာ္မူလိမ့္မည္ဟု ရိုးသားစြာ ျပန္လည္ ေလွ်ာက္ထားခဲ့ေလသည္။ ထိုျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမတ္ဗုဒၶက -ခ်စ္သားရဟန္းတို႔ အာနႏၵာသည္ သူတစ္ပါးတိုက္တြန္းမွ ငါ့ဘုရားကို ျပဳစုလုပ္ေကၽြးလိမ့္မည္မဟုတ္၊ မိမိအလိုလိုပင္ သိရွိကာ ငါ့ဘုရားကို ျပဳစုလုပ္ေကၽြးလိမ့္မည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။

ညီေတာ္ အာနႏၵာကလည္း ျမတ္ဗုဒၶထံမွ သီးသန္႔အခြင့္ေရးမရယူလိုဘဲ တပည့္ေတာ္အား အရွင္ဘုရားအား အျမဲျပဳစုလုပ္ေကၽြးရန္ ဥပဌာက ဧတဒဂ္ရာထူးေပးအပ္ပါလွ်င္ တပည့္ေတာ္အေနနဲ႔ ပထမဦးစြာ ပယ္ေလးဆုကို အရင္ေပးသနားပါရန္ ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါသည္။ ထိုပယ္ေလးဆုကို ေပးပါမွ တပည့္ေတာ္ ျပဳစုလုပ္ေကၽြးပါမည္ဟု ရိုသားစြာ ေတာင္းခံခဲ့ေလသည္။ ထိုပယ္ေလးဆု ကား

(၁) ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေကာင္းျမတ္ေသာ သကၤန္းကို တပည့္ေတာ္အား မေပးရန္။

(၂) ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေကာင္းျမတ္ေသာ ဆြမ္းကို တပည့္ေတာ္အား မေပးစြန္႔ရန္။

(၃) ဂႏၶကုဋီတိုက္ေတာ္မွာ ျမတ္ဗုဒၶႏွင့္ တပည့္ေတာ္အား အတူသီတင္းသုံးခြင့္ မျပဳရန္ ႏွင့္

(၄) ဒါယကာ ဒါယိကာမမ်ား ပင့္ဖိတ္ရာကို တည့္ေတာ္အား ေနာက္လိုက္ေနာက္ပါ အျဖစ္ သီးသန္႔ မေခၚရန္ တို႔ပင္ျဖစ္ပါသည္။

အရွင္အာနႏၵာသည္ သာသနာေတာ္တြင္ မရွိမျဖစ္အေရးၾကီးသည့္ ပစၥည္းေလးပါးကို သာယာမက္ေမာမွဳ ေမွ်ာ္လင့္မွဳ လုံးဝ မရွိဘဲ စိတ္ထားျဖဴစင္စြာ ျမတ္ဗုဒၶထံမွ ပယ္ေလးဆုကို ေတာင္းခံခဲ့သည္မွာ အလြန္တရာပင္ ၾကည္ညိုဖြယ္ေကာင္းလွပါေတာ့သည္။

အရွင္အာနႏၵာသည္ သေႏၱာသဂုဏ္ႏွင့္ ျပည့္စုံေသာေၾကာင့္သာ ဤကဲ့သို႔ ပယ္ဆုေလးပါးကို ေတာင္းခံရျခင္းျဖစ္ေပသည္။ အဘိဓမၼာသေဘာအရ သေႏၱာသဆိုသည္မွာ အေလာဘျပဓာန္းေသာ စိတၱဳပၸါဒ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ သီဋီသစ္ ၂။ ႏွာ ၁၁၁၊ သာရတၳ၂။ ႏွာ ၂၆ ၌ သေႏၱာသတရား ၁၂ ပါးရွိေၾကာင္းဖြင့္ဆိုထားပါသည္။ ဤ၌ ကႆပသံယုတ္- သႏၱဳဌသုတၱဝဏၰနာ(သံဌ၂။ႏွာ၁၅၀) လာ သေႏၱာသ သုံးပါးကို တင္ျပခ်င္ေသးပါသည္။(၁) ယထာလာဘ သေႏၱာသ= မိမိရနိုင္သေလာက္မယူဘဲ(အခြင့္အေရး လာဘ္လာဘစသည္) ရသင့္သေလာက္သာ ယူတတ္ၿခင္း၊ (၂) ယထာဗလ သေႏၱာသ= ယင္းမိမိရသင့္သေလာက္ကေလးထဲမွ မိမိလိုသေလာက္ေလးသာ ယူတတ္ၿခင္း ႏွင့္ (၃) ယထာသာရုပၸ သေႏၱာသ= ယင္း မိမိလိုသေလာက္ကေလးထဲမွပင္ မိမိအေနအထား မိမိအဆင့္အတန္း မိမိအေၿခအေနႏွင့္ သင့္တင့္ေလွ်ာက္ပတ္ ထိုက္တန္သေလာက္ယူတတ္ၿခင္း ဟူေသာ သေႏၱာသတရားမ်ားႏွင့္ အရွင္အာနႏၵာအရွင္ျမတ္မွာ ျပည့္စုံေနပါေတာ့သည္။

ထို႔ေနာက္ဆက္လက္ျပီး အရွင္အာနႏၵာသည္ ဥပဌာက ရာထူးအတြက္ ျမတ္ဗုဒၶထံေတာ္မွ ေတာင္းခံဆု ေလးပါးကို ေလွ်ာက္ထားခဲ့ေသးသည္။

(၁) တပည့္ေတာ္ ပင့္ေလွ်ာက္အပ္သည့္ ဖိတ္ၾကားရာ အရပ္ကို ဘုရားရွင္ကိုယ္တိုင္ ၾကြေပးေတာ္မူရန္၊

(၂) ရပ္ေဝးက လာၾကသည့္ ဘုရားဖူးဧည့္သည္ေတာ္မ်ားကို မဆိုင္းမတြ ခ်က္ခ်င္း ဘုရားရွင္က ဖူးေမွ်ာ္ခြင့္ေပးေတာ္မူရန္၊

(၃) တပည့္ေတာ္သည္ ျမတ္ဗုဒၶေဟာၾကားသည့္ တရားဓမၼမ်ား တစ္စုံတရာ မရွင္းလင္း သံသယျဖစ္ခဲ့လွ်င္ ယင္းျဖစ္သည့္အခိုက္မွာပင္ ဘုရားရွင္ထံ ေမးေလွ်ာက္ခြင့္ျပဳေတာ္မူပါရန္ႏွင့္

(၄) တပည့္ေတာ္ မ်က္ေမွာက္မဟုတ္ဘဲ အၿခားတစ္ေနရာရာမွာ ဘုရားရွင္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည့္ တရားေဒသနာေတာ္မ်ားကို တပည့္ေတာ္အား အရွင္ဘုရားကိုယ္တိုင္ပင္ ျပန္လည္ေဟာၾကားေပးေတာ္မူပါရန္ဟု အခ်က္ေလးခ်က္ ေတာင္းခံေလွ်ာက္ထားခဲ့ေလသည္။ အဆိုပါ ပယ္ေလးဆုႏွင့္ ခံေလးဆု ကို ေပးသနားပါက ျမတ္ဗုဒၶ၏ အျမဲေန အနီးေန ဥပဌာက အလုပ္အေကၽြးျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ရန္ ေတာင္းခံပါသည္ဟု ျမတ္ဗုဒၶအား ေလွ်ာက္ထားခဲ့သည္မွာလည္း မိမိ၏အတၱဟိတမဖက္ ပရဟိတအတြက္ မြန္ျမတ္ေသာ ၾကည္ညိုစရာမ်ားပင္ျဖစ္ေပသည္။

မွန္ပါသည္။ အရွင္အာနႏၵာေလွ်ာက္ထားခဲ့သည့္ စကားမ်ားကို ေလ့လာပါက အရွင္အာနႏၵာသည္ ရာထူးဌာနႏၱရ ေနရာတစ္ခုခုကို မမက္ေမာ၊ မေတာင္းတ၊ ရနိုင္ပါလွ်က္ ေတာင္း၍လည္းမယူ၊ ေပးမွ ၾကည္ျဖဴမွ ယူမည္ဆိုသည့္သေဘာထားရွိသည္။ တဖန္ေပးေသာ ရသင့္ေသာ ရာထူးဌာနႏၱရမွ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အခြင့္အေရးကို မယူဘဲ ျမတ္ဗုဒၶထံမွ မြန္ျမတ္ေသာ သကၤန္းဆြမ္းႏွင့္ အတူေနထိုင္ခြင့္ႏွင့္ မိမိအေနျဖင့္ တပါးတည္း ျမတ္ဗုဒၶႏွင့္ ပင့္ဖိတ္ရာသို႔ မလိုက္ဖို႔ရန္ ေလွ်ာက္ထားခဲ့သည္မွာ မြန္ျမတ္ေသာ စိတ္ဓာတ္ ပရဟိတပင္ျဖစ္ပါသည္။

နိဂုံးခ်ဳပ္ရလွ်င္ ျမတ္ဗုဒၶသာသနာေတာ္ၾကီး စည္းကားျပန္႔ပြားနိုင္ရန္ ေခတ္အဆက္ဆက္မွ ယေန႔တုိင္ေအာင္ ဆရာေတာ္မ်ားနည္းတူ ဆရာၾကီးဆရာေလးမ်ားသည္လည္း တတ္အားသမွ် မြန္ျမတ္ေသာစိတ္ဓာတ္မ်ားျဖင့္ သာသနာျပဳခဲ့ၾက၊ သာသနာျပဳဆဲ၊ ေနာင္လည္း သာသနာျပဳၾကမည္ပင္ အမွန္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ စစ္ကိုင္းေတာင္ရိုး၌ ဆယ္စုႏွစ္ေက်ာ္ ေနခဲ့သည့္မိမိအဖို႔ သီလရွင္ဆရာၾကီးဆရာေလးမ်ား၏ မြန္ျမတ္ေသာ သာသနာျပဳစိတ္ဓာတ္ကိုလည္း မ်က္ဝါးထင္ထင္ေတြ႔ျမင္ေနရသျဖင့္ ထိုမြန္ျမတ္ေသာ သာသနာျပဳအရွင္ျမတ္မ်ား ဆရာၾကီးဆရာေလးမ်ားအား ဤစာတမ္းေလးႏွင့္ မွတ္တမ္းတင္ ဂုဏ္ျပဳအပ္ေပသည္။

ဗုဒၶျမတ္စြာ သာသနာ ေရာင္ဝါ ေနထက္ လင္းပါေစ။

ေမ့သားလွ-ဇလဂၢ

19-09-2011

No comments:

Post a Comment